En utfordring jeg lenge har omgått er kuttingen av glassene til de 16 vinduene på de to lokene jeg har under bygging. Jeg har for lenge siden bestemt meg for å bruke dekkglass for mikroskop. Men de første forsøkene var katastrofale, jeg knuste nesten alle glassene jeg forsøkte å kutte.
En litt systematisk tilnærming var helt klart påkrevd.
Det første jeg innså var at underlaget må være hardt, gjerne en tykk glassplate. Selv valgte jeg en bit Corian jeg hadde liggende.
Det andre var at for å lage 20 (16 vinduer + 4 i reserve) eksakt like store glassbiter, (dvs. 40 kutt) måtte jeg lage meg en slags jigg for å få litt fart på produksjonen.
Her er et lite foto-essay som viser hvordan jeg gikk fram.
To parallelle linjer ble streket opp på corianplaten, og en reduksjonslinjal tapet fast med maskeringstape slik at kanten på linjalen fluktet med den ene streken:
En bit messing L-profil ble superlimt langs den andre streken. Trikset er ad denne messingbiten passer under linjalen, det er derfor en slik trekantet reduksjonslinjal egner seså godt til formålet:
Et dekkglass er lagt i jiggen og glasset blir skåret med en billig rissepenn fra Clas Ohlsson:
Maskeringstapen funger som en forbløffende presis hengsel. Og siden vinduene på loket er kvadratiske er det bare å snu glasset 90 grader for det andre kuttet:
De ferdige glassene prøvemontert i skyvevinduene:
Alt i alt en 2-3 timers arbeid. En utrolig lettelse at denne jobben til slutt viste seg å bli så enkel!