En del husker kanskje at jeg på det gamle forumet spurte og grov om forskjellig drivverk-løsninger.
Valget falt etter mye om og men på et klassiskt oppsett med gedigent svinghjul i messing, så stor Faulhaber som mulig. Kraftoverføring skjedde via remhjul (1:1 utveksling) og O-ringer ned til kardanakslinger under gulvnivå. Modellen har drift på 2 akslinger med NWSL Modul 0,4 snekkedrev med 1:28 utveksling.
Svinghjul, remhjul og lokhjul har kulelager.
Jeg har nå bygd 2 drivverk. Det ene er helt håndbygget (blant annet på Thamhavnbanens verksted på Løkken) og ser mildt sagt hjemmesnekret ut.
Det andre er frest ut på en Datron CNC maskin. Maskinen ble først og fremst brukt som skjæremaskin, alle deller (bortsett fra de dreide komponentene) er frest ut i 2 og 3mm messingplate. en interessant erfarign var at det fungerte helt fint å frese plater som ble montert 90 grader på hverandre (feks svinghjulets monteringsbraketter mot "gulvplaten" i drivverket) kun festet med M2 messingskruer. CNC maskinens presisjong jorde at det ble helt korrekte 90 grader mellom delene, selv om det det bare var 3 mm tykkelse på delene. En slik presisjon er selvsagt ogå oppnåelig på en manuell maskin om man er litt dyktigere metallarbeider enn meg!

Håndlaget drivverk

CNC-frest drivverk

Diverse Komponenter
Helt til å begynne med kan jeg avsløre at det er ingen kvalitetsforskjell på håndarbeidsdivverket og CNC-drivverket.
Begge drivverk går helt fint, ikke perfekt, men bra nok. Krypkjøringsegenskaper er bra, men utrullingen er nesten ikke merkbar. Det er vel rett og slett for mye motstand i drivlinjen til sammen. Det er litt "buller" når loket drar i gang, men lydnivået er ganske lavfrekvent (fordelen med store motorer og moderate turtall, max 8000 RPM), og siden dette er en modell av et el-lok, er lyden ganske lik forbildet.
Jeg har ennå ikke et langt nok testspor til at jeg kan måle toppfarten presist. En annen test jeg palnlegger er å måle hvor mye strøm motoren trekker med de forskjellige komponentene koblet inn. Dette er det jeg kan måle:
1. Kun motor
2. Motor og svinghjul.
3. Motor og O-ring med remhjul
4. Motor og O-ring med remhjul samt en av boggiene/drivakslinger med kardanledd
5 Motor og O-ring med remhjul samt begge boggiene/drivakslinger med kardanledd innkoblet.
Slike målinger bør vel si noe om hvor effektivt drivverket er?
Remdriften ser ut til å fungere aldeles utmerket. Loket klarer en stigning på minst 10-15% uten vogner, og jeg tror trekkraften matcher forbildet. Ihvertfall om jeg satser på malmvogner med vognkasser i resin og ikke messing! Jeg vil ikke nøle med å benytte O-ringer til kraftoverføringer igjen. Men husk at dette er en modell med en relativt stor Faulhaber, den har en effekt på nesten 5 W.
Å bruke tilsammen 12 kulelager tror jeg kanskje er overkill. Skulle likt å testet en variant med glidelager i oljebronsje.
Svinghjul lurer jeg også på om er helt bortkastet. Med tiden satser jeg på digitaldrift, og da har det vel ikke så mye hensikt. Og hva med startegenskapene? Vil ikke et svinghjul gjøre at minste starthastighet *øker* snarere enn synker? Her er jeg usikker, og som tidligere nevnt er dessverre drivverket designet slik at det ikke er mulig å kjøre loket uten at svinghjulet er koblet til.
Jeg sysler litt med et helt nytt konsept for drivverk til denne modellen. Faulhaber har en del nedgirede motorer som er små nok til at det skulle være mulig å lage ekte motorboggier i 0m.
En av grunnen til at jeg ønsker å sjekke ut dette er at TB hadde flere personmotorvogner, blant annet en direksjonsvogn med samme akselavstand og hjuldiameter som Westinghouseloket.
Men oppsummert er jeg fornyd med mitt første egendesignede drivverk. Men det er ingen tvil om at det vellykketede resultatet for en stor del skyldes arbeidet til Erik Olsen med svinghjul, drivremhjul, lokhjul og lagerbokser. Jeg er ham stor takk skyldig for dette!