Jag har börjat löda pa en F-vagn. Det är ett hederligt scratchbygge i Walde anda, baserat pa egna etsningar. Korgen görs som ett metallskelett, som sedan kläs invändigt med NE trä. Nitarna pa de etsade remsorna är alltsa anpassat till brädmönstret. Fortsättning följer...
Taket provmonterat. Konstruktionen med de langa fästskruvarna syns väl. Jag tänker limma NE träflak för att fa till rätt tjocklek.
Här en liten studie med längre tak, över plattformen. Jag har inte bestämmt mig ännu, men det lutar at det kortare taket. Det verkar ha varit vanligast.
Jag tittade på ditt nordöstra-flak. Du beskrev noga hur du anpassat etsningen av bultar till brädorna. Du får sätta kniven i panelen, nu har varenda bult hamnat i fjäder/nåt. Du får ta av en halv bräda, eller löda om profilerna vilket jag tror är förfärligt mycket jobb för att få bultarna någotsånär mitt i brädorna. Egentligen borde väl plattjärnens bultar setat en halv bräda längre ner? Ska du ha sånt där "norskt" koppel som Erik gör, jag kommer inte ihåg rätta namnet på buffert med överliggande klo på som vår engelsman tänker ha på sitt skala I bygge av Gp och Op .
mvh Kjell G
Jo, jag tyckte också det där var konstigt först, men det var tydligen så man gjorde. Jag förmodar också på denna Fp-vagn. Se exempel på NKlJ-finka nedan. Bilden nedanför visar hur det såg ut inuti vagn nr 487 av samma typ.
Någon som har en bra förklaring på varför? Efter närstudie av denna vagnstyp (och när man fått upp ögonen för det, också andra...) kan man dessutom se hur standarddimensionen på brädor ändrats genom åren och på vissa vagnar matchar inte hålavstånden brädbredden längre... (såg jag när jag tittade igen: exempelvis på nedre delen av dörren på NKlJvagnen i Vadstena nedan!)
Bräderna är fästa med bultar i stoplarna. Bultarna har ett T-format huvud. Själva skruven sitter i skarven mellan brädorna. Tvärstrecket på T-et står vertikalt på insidan. En sida av T-huvudet fäster plankan under, en del plankan över. Några hål behöver inte borras i plankan (ett litet jack behövs antar jag). Det syns bara inifrån och det är inte så ofta man är inne i G-finkor.
Utan att veta med säkerhet i det aktuella fallet, så vill jag nog ändå säga att de visste vad de gjorde förr! Med genomgående skruvhål i trävirket, hade snabbt fukt och röta trängt in och förstört virket. Som sagt, clever! Trots att vi lever i en värld där kunskaper sprids snabbt världen över och blir allmängods, så är det samtidigt mycket kunskap som glöms bort!
/Johan
PS Själv hade jag dragit bultarna rätt igenom virket, innan Olof's inlägg! DS