MLJ 3 Berg

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof

Re: MLJ 3 Berg

Inlägg av Olof »

En oväntad fördel med flexichassi är att det är enkelt att dela hjulen och ramen. Det är bara att klippa av ett par trådar och dra ut hjulen ur hornblocken. Mycket praktiskt nu när det är dags att måla chassit. Jag kan plocka ur hjulen utan att påverka kvartningen. Till höger nedan hjulpaketet. Till vänster ramen i ultraljudstvätten. För att få bort all olja före målning måste man tvätta ordentligt. På bilden syns också flaskan med ultraljudsrengöringsmedel. Emag EM-300 kommer från Conrad och är fullständigt nödvändigt för att få en metallblank yta med min enkla ulltraljudstvätt.

BildBild

När jag sedan skulle spraya kåpan med vad jag trodde var sista lagret grundfärg råkade jag ut för en trist överraskning. Jag vet inte vad jag hade gjort men plötsligt kom det ut något tjockt och räligt från sprayburken. Jag har aldrig varit med om det förut. Tjocka partiklar och seg färg. Om någon vet varför så tar jag gärna emot tips så jag inte råkar ut för det igen. Jag har som sagt inte haft problem med mina sprayburkar tidigare. Denna hamnade dock omedelbart i soptunnan. Tack och lov hade jag maskerat delar av kåpan. Klumparnar satt inte heller så hårt så det mesta försvann efter en tids borstning med glasfiberborste.

Bild

Slutligen en bild på kåpan efter första sprayningen med svart. Jag funderade en hel del på om jag skulle använda blank eller matt färg. Hade det varit ett nytt lok eller ett lok som skulle märkas med dekaler hade jag självklart valt blank färg. Nu skall modellen visa hur Berg såg ut på 60-talet då det stod i reserv. Jag tror inte lokputsen var så fantastisk. Jag slutade med att i alla fall välja blank färg. Hur gör ni?

Som synes återstår en del slipning med våtslippapper och ytterligare lacklager innan jag kan vara nöjd. Tanken kommer nog aldrig att bli riktigt bra.

Bild
Olof

Inlägg av Olof »

Man skall borra hålen för handräcken innan man målar och spacklar.
Olof

Inlägg av Olof »

Olof

Inlägg av Olof »

Strömavtagningen krävde lite funderande. Ian Rice rekommenderar "wire pick-ups". Bygginstruktionerna som kom med byggsatsen föreslår också detta. Lustigt nog följde det med byggsatsen en liten etsad bronsplåt med vad jag tycker ser ut som sex plåtströmupptagare. Denna nämns inte i bygginstruktionen.

Med alla balkar ock liknande jag gjort för trepunktslagringen så tyckte jag att jag inte hade plats för att sätta strömavtagare i underredet. Kåpans undersida fungerar däremot bra. Jag har först smetat in alla tänkbara ytor med epoxilim. Den vinkelräta delen av de etsades strömavtagarna fick klippas ner lite men sedan fick de plats. Från det som slutligen blev ovansida slog jag ett slag med en spik ungefär där jag trodde att de skulle ligga an mot hjulbanan. Detta skapade en upphöjning på anliggningsytan. Tanken är om hjulbanan bara liggar an mot spetsen av upphöjningen så ökar trycket (bra för den elektriska ledningen) utan att friktionen ökar.

Strömavtagarna löddes först till en lackad tråd (det jag råkade ha hemma) varefter jag limmade dem på kåpans epoxitäckta undersida.

Resultatet blev lyckat tycker jag. Det fungerar bra. Som en sidoeffekt fick jag fjädring i underredet pga trycket från strömavtagarna.

BildBild
Skriv svar