Kullagerköp
Kullagerköp
I ett varuhus i Tokyo hittade jag detta söta lilla kullager, okapslat men för 2mm axel. Borde passa bra för t.ex. MRW vagnshjul. Det intressanta var priset, ungefär 20 kronor. Om man i ett varuhus kan sälja kullager i enstyck för det priset borde man kunna få motsvarande i 50-pack för långt under 500 kronor. Det är helt andra priser än vad jag sett tidigare. Är det någon som stött på någonstans man kan köpa lager till dessa priser och volymer?

Re: Kullagerköp
Jag köpte kapslade kullager EZO682ZZ P5 för 2 mm axel i vintras av Sture Holmberg Tumba Lokstation och betalde 28:-st så man behöver inte åka så långt för hitta kullager.
bermod
bermod
bermod skrev: Jag köpte kapslade kullager EZO682ZZ P5 för 2 mm axel i vintras av Sture Holmberg Tumba Lokstation och betalde 28:-st så man behöver inte åka så långt för hitta kullager.
bermod
Jag är ledsen om jag var otydlig men min poäng var priset. Kullager borde följa samma prislista som skruv och spik. Köper man en i en påse betalar man ett helt annat pris än om man köper en låda. Hur många måste man köpa för att få ner priset till 5-10 kronor. Jag tycker inte det känns försvarbart att lägga 100:- på lager till en godsvagn.
/Olof
-
Mikroantriebe har kullager för en euro per styck, men de kanske är för breda? Kolla på [link]http://www.shop.kkpmo.com/index.php/cat ... chsen.html[/link]
Problemet är inte att hitta billiga kullager. Sådana finns i överflöd på diverse sajter. Ett 2mm lager 682ZZ hittar man för runt 6:- till exempel hos GHW i Tyskland . Det du får är ett lager tillverkat i Kina som tyvärr är allt annat än tyst eftersom toleranserna på billiga lager är alldeles för stora. Vill du ha ett lager som är tyst verkar det idag bara finnas en tillverkare kvar, japanska EZO, men då är priset ett helt annat.
-
Olof skrev: [...] Jag tycker inte det känns försvarbart att lägga 100:- på lager till en godsvagn.
/Olof
Förlåt en okunnig undran. Har man nytta av kullager på en "vanlig vagn"? Blir den då inte så lättrullad att man har svårt få den stå stilla på en aldrig så litet lutande bangård, när den inte är kopplad till lok?
/Bengt
Bengt Andréasson skrev: Förlåt en okunnig undran. Har man nytta av kullager på en "vanlig vagn"? Blir den då inte så lättrullad att man har svårt få den stå stilla på en aldrig så litet lutande bangård, när den inte är kopplad till lok?
/Bengt
Jo risken finns men jag har problem med att få bra rull på en del byggsatser. Spetslagrade axlar i etsade plåtar är inte så bra. Att svarva ner axlarna fungerar men jag hade velat hade ett mer kontrollerbart alternativ.
Om ett kullager rullar för bra kan man alltid peta in lite tjockare smörja.
/Olof