CHJ 35

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
loktok

CHJ 35

Inlägg av loktok »

Börjat bygga på HNJV relativt nysläppta byggsats.Har kommit en bit med lokets chassie + överdel.Fler som bygger på samma lok o har lust kommentera mitt bygge eller på annat sätt dela med sig av erfarenheter.Gärna med bild.
Bild
Bild
loktok

Re: CHJ 35

Inlägg av loktok »

Jag har på känn att pannan skulle vara längre.Jag har kapat enligt byggbeskrivningen o monterat domerna enligt byggbeskrivningen.Kanske beställa nytt pannrör eller ?
loktok

Inlägg av loktok »

Ny panna är på väg söderöver redan.
Olof

Inlägg av Olof »

Min enda bild på loket ifråga. Hon är inte så lättfotograferad där hon står inklämd i stallet i Christianstad. Kanske kan den vara till någon nytta

Bild

Fast när jag tittar mer på modellfotot så inser jag att jag kanske tagit fel lok. :-(
loktok

Inlägg av loktok »

Stort tack för den bilden Olof !!
Jag hade tänkt åka tidigare till Kristianstad o fota men sett de håller stängt i år.
Olof

Inlägg av Olof »

Jag var lite orolig att jag skickat en bild på fel lok. Jag tycker inte sotskåpsluckan är sig särskillt lik den på modellen. Loket på bilden är SJ 1668 - CHJ 35 - ÖSJ G15 så det verkar vara rätt.

När jag fotograferade loket 2009-05-16 så stod det i lokstallet i Christianstad. Du hade alltså inte kommit åt det även om museet varit öppet. Bäst är nog att kontakta mfÖSJ för att kolla när det är någon i stallet.

/Olof
HNJ Verkstad

Inlägg av HNJ Verkstad »

Byggsatsen innehåller olika skorstenar och sotskåpdluckor - bla den som finns på bilden!
loktok

Inlägg av loktok »

På min bild är det bara en löst ditsatt lucka.Jag gjorde som sagt misstaget korta pannan efter mallen i byggsatsen.Göran har mailat ut nu nyss i sitt nyhetsutskick rättelse,typ- gör inte som jag.Använd ritningen.
loktok

Inlägg av loktok »

Fick snabbt en ny panna av Göran (tack)
Jag har gjort uttag på undersidan av pannan mot hytten, så den passar över motorn.Har antagligen fel löst monterat pannstöd på bilden ,så bortse från det.Det följer med byggsatsen bla. 2 st olika sotskåpsluckor,2 st olika pannstöd o 3 st olika skorstenar.
Med sin fulla längd på pannan så verkar den ändå vara lite för lång.Ska sitta en plåt framför pannan bockad mellan fronten upp till strax under sotskåpsluckan.Verkar som jag behöver kapa nån millimeter på pannan.
Bild
Bild
Olsson

Inlägg av Olsson »

Fast nog sitter skorstenen för långt bak, den ska sitta centrerad över sotskåpet... Titta på Olovs bild om inte annat....
Skriv svar