Apropå T41

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
svartamolnet

Apropå T41

Inlägg av svartamolnet »

Med anledning av Anders Johanssons tråd om T41 nedan, och boken om detta lok så grävde jag fram ur gömmorna mitt gamla bygge av denna maffiga dragare.
Bild
Det är ett scratchbygge på ett underrede av ett amerikanskt diesellok inköpt hos Börje i plåtslageriet (US-Hobby)på st.Eriksgatan i Stockholm.
Det är mycket som inte stämmer, boggier t.ex. Målningen är lite grov, maskeringen
oskarp.Sprutan drevs med ett uppumpat bildäck.
Tiden har kanske sprungit ifrån det har 30-åriga bygget, dagens byggteknik har helt andra förutsättningar.
Men det går perfekt fortfarande.
Lasse.
Användarens profilbild
HJP

Re: Apropå T41

Inlägg av HJP »

svartamolnet skrev: Det är ett scratchbygge på ett underrede av ett amerikanskt diesellok inköpt hos Börje i plåtslageriet (US-Hobby)på st.Eriksgatan i Stockholm.
Det är mycket som inte stämmer, boggier t.ex. Målningen är lite grov, maskeringen
oskarp.Sprutan drevs med ett uppumpat bildäck.
Tiden har kanske sprungit ifrån det har 30-åriga bygget, dagens byggteknik har helt andra förutsättningar.
Men det går perfekt fortfarande.
Lasse.

Läckert!
"Börje i plåtslageriet", låter mycket historiskt. Hur ofta gick man inte in där och drömde om vad man skulle kunna åstadkomma? Med sig därifrån, hade man ofta ett par Jordan H0-bilar.
Din T41:a är häftig, tycker jag. På den tiden fanns inte mycket svenskt, och en viss pionjärkänsla ligger över scratchbyggen från den tiden. Som en perfekt Roco-modell är de inte, men mycket känsla och charm har de.
Själv har jag ufullbordade byggen från den tiden, och tycker att du ska vara rädd om ditt färdiga T41-bygge.

HJP
Skriv svar