Sjösatte ett nytt projekt under tiden jag funderar på hur jag skall gå vidare med det förra projektet med CF4:n. Har börjat bygga på en SJ litt DF5. Har inte stött på några oklarheter än, men de brukar uppenbara sig.
Några bilder på byggläget på denna för närvarande.
Delarna ej ihopmonterade, endast löst staplade på varandra.
Skall ta mig an målningen. Får se hur det slutar. Korgen skall ju ha en teakliknande yta och jag har aldrig gjort någon sådan målning tidigare. Men det finns ju thinner i västa fall. Det löser med mesta i färgväg.
Jag har hör talas om det men aldrig försökt. Det lär vara både färglösande och cancerframkallande.
Men thinner verkar inte vara så hälsosamt det heller.
Jag har hör talas om det men aldrig försökt. Det lär vara både färglösande och cancerframkallande.
Men thinner verkar inte vara så hälsosamt det heller.
/Arne
Själv lägger jag en mässingsbyggsats som jag misslyckats med vid målning i en glasburk med aceton och färgen är väck på en kvart,aceton köper man litervis på Biltema för 39:-kr lit.
bermod
I byggbeskrivningen står att man omkring 1950 gav upp det dubbelkrökta taket och byggde istället taket enkelkrök. På plåten finns två takändar som skall användas om man vill bygga denna variant. Tänkte försöka mig på detta, men har inte hittat en enda bild på DF5:a med enkelkrökt tak. Kan någon tipsa om var jag kan finna bilder?
I takändarnas underkant finns en rad nitar. Antar att de är inte där för skojs skull. Är det så att där fanns ett innertak som var uppbyggt som takändarnas profil?
Snygg vagn! Följande bilder visar hur taket ser ut på kusinen DFo5 (DFo15) 2757, som också fick tak av samma typ. Fotona tagna i Klippan för några år sedan. Jag tror att vagnen numer finns i Gävle. Någon som vet? Som synes är det inget extra innertak, så om du inte känner att du måste ritsa brädimitation så är du nog klar...