Her følger en liten oppdatering på hva som har skjedd med sagbruksprosjektet i det siste.
Selve sagen har det blitt gjort en del med.
En aksling er lagd av 0,5 messing. Opplagring til denne er lagd av korte biter messingrør som er loddet til 1 X0,3mm messingstrips. Drivhjulet er selvdreid. boret noen hull for å illudere et slags eikehjul.
Sagbladet har fått et primitivt vern i tråd med forbildet.
Sagslede er på plass, men jeg ser nå at den kanskje er i smaleste laget.
Ser også at det kunne gjort seg med litt bolter og slikt. Feks. er det meninga at sagvernet skal kunne løftes, og da burde man kunne se gjennomgående bolter i konstruksjonen. Saga er basert på tegninger og bilder, men detaljløsningene er en smule frilanset.
Det som gjenstår er som sagt litt bolter og slikt, samt en styreplate (eller hva det nå heter) for å justere tykkelser.
Jeg har nå bestemt meg for at saga er elektrisk drevet, til tross for at dette er ment å være en gårdssag fra før krigen. Siden saga ligger rett ved en elektrisk drevet jernbane finner jeg det troverdig at de kan ha vært svært tidlig ute med å skaffe seg en elektrisk sag. Etter tips fra Tobias L. har jeg bestillt meg en elmotor attrapp fra KB Scale Models. ([link]
http://www.kbscale.com/[/link] )
Og her er det nyeste eksteriørbildet av sagbruket: