Det har blivit lite av ett Gotländskt tema på mitt byggbord. En tredje Gotlandsvagn är på gång och detta blir den så kallade Kungavagnen, GJ A1, en byggsats från SV&LV.
Snyggt! Lite finlir: Jag skulle rekommendera att måla även lanterninfönstrens ramar i träfärg, dessa var troligen inte rödmålade, i alla fall har vi inte påträffat färgrester på 44:ans lanterninfönsterramar. Lanterninfönstren var etsade. Takets undersida på plattformarna var målade i en brun ekimitation. På dörren till postavdelningen står "Förbjuden ingång". På F-avdelningen troligen "Tågpersonal".
Tipsen mottagna med tacksamhet och skall åtgärdas;
- måla även lanterninfönstrens ramar i träfärg
- lanterninfönstren var etsade
- takets undersida på plattformarna var målade i en brun ekimitation
- på dörren till postavdelningen står "Förbjuden ingång"
- på F-avdelningen troligen "Tågpersonal"
Men hur var det med gardiner? Och i så fall hela vagnen och i vilken färg?
Nu har äntligen (?) den Gotländsak kungavagnen fått en blå färg på sin korg. Rätt nyans eller ej, det var i alla fall denna som fanns hemma. Nu kommer det roliga - måla bruna fönsterkarmar, dekaler såsom det Gotländska landskapsvapnet och så klipp och klistra när det gäller övriga dekaler, glasning, färg på tak och underrede och så till sist mattlack och nedsmutsning (?) men innan dess dags för att lusläsa senaste numret av den Gotländsa föreningstidningen en gång till!
Din gotländska vagnpark börjar se riktigt trevlig ut Ola! Har ett ex av kungavagnen liggande och blir riktigt sugen på att bygga den när jag ser dina bilder. Vad jag förstår skall det vara någon sorts linjering på vagnsidorna. Har du koll på hur detta såg ut?
/Göran T
I pausen mellan dagens VM-matcher gav jag mig på att sätta lite dekaler på vagnen. En frihet med modellbygge är att det är helt upp till byggaren att ta sina beslut och eftersom jag saknade såväl lämpliga gula linjeringar som 1:a klass märkning tog jag beslutet att märka upp vagnen efter dess omlittrering till andraklassvagn 1898. Om jag tolkar artikeln i Spårstumpen välvilligt behöll den såväl inredning som troligen också sin blå färg - i alla fall i min 1/87 skalevärld!