Ny godsvagnsmodell

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
HNJ Verkstad

Ny godsvagnsmodell

Inlägg av HNJ Verkstad »

Bild

Ny kommer, efter VGJ H och GJ C7 (presenteras på hemsidan) KBJ Gq/senare SJ Gsp. Vagnarna var ursprungligen öppna boskapsvagnar littera L - modellen kan även byggas i detta utförande! Intressant? Förboka då din plåt!

Jag är fortfarande intresserad av förslag till nya modeller! Ta chansen att få din favorit i modell - men jag måste också få ritning och foto!
Användarens profilbild
Klas Blomberg

Re: Ny godsvagnsmodell - min önskan

Inlägg av Klas Blomberg »

Något som skulle behövas är en träkolsvagn - eller något liknande, det har ju t.ex. funnits vagnar för flistransporter.

Jag vet att nånstans finns det en ritning på de Lmgp som byggdes om för filstransporter till Skärblacka på 1950-talet.
HNJ Verkstad

Re: Ny godsvagnsmodell

Inlägg av HNJ Verkstad »

Jag har fått förfrågan på dessa från annat håll. Själv tycker jag att dessa korta vagnar känns lita smala, men det kanske finns ett intresse (hör av er!)

Jag håller med om att en träkols eller flisvagn skulle vara intressant. Jag har letet efter foton/ritningar men utan rsultat!

Det jag håller på med nu är att försöka starta upp en modell av de nitade Görlitz-vagnarna, en Isp, en G-vagn frän VGJ med bromskupe samt en tankvagn.

Dessutom försöker jag göra NN-vagnar med ett nytt koncept (lättbyggt) men vill först utvärdera hur NNs blir!
Patrik E

Re: Ny godsvagnsmodell Isp/Psp????

Inlägg av Patrik E »

Flisvagnarna Lmgp som användes av Fiskeby användes under en mycket begränsad tid 1955-1960 och i ett begränsat sådenområde (Finspång-Skärblacka). Består av träbehållare som placerats på en NNmp/Nmp/Pmp. Om man tvunget vill ha en sådan vagn är den relativt lätt att scratcha

En typisk betvagn av Isp/Imp finns inte som byggsats och vore enligt min mening intressant. Gärna utförd så att man i samma byggsats kunde bygga flera varianter. Det skilde inte så mycket på vissa vagnar.
En annan idé vore en enkel grusvagn typ ÖJ Psp/Pmp. Vore maffigt med ett långt gruståg. En sådan kunde med fördel gjutas där man kunde limma balkarna på plats. P vagnarna skilde sig inte så mycket. En lättbyggd sådan vore guld.
Det fins ju ritningar i ÖJ boken bl.a. Ett tungt gruståg draget av ett Tp lok vore nåt :-)
Etter ett bettåg med ett Np lok.
Ola Ahlström

Re: Ny godsvagnsmodell - gärna en Lmgp

Inlägg av Ola Ahlström »

Håller inte riktigt med då jag tycker att just Lmgp lämpar sig ypperligt som en etsad modell. Förvisso kan dess aktiva period, 5 år, och lokala placering tala emot men bara det faktum att det är en SJ-registerad flisvagn gör att jag skulle köpa några.

/Ola
Skriv svar