Ny VGJ/SRJ smalspårsvagn!

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M

Re: Ny VGJ/SRJ smalspårsvagn!

Inlägg av Lasse M »

Ok, får ta och leta upp den artikelserien. Minns att jag tyckte det var en väldigt inspirerande byggartikel som gjorde mig klart sugen på att prova. Men sen har den aldrig sinande strömmen av byggsatser ju gjort att det aldrig blivit av.
HNJ Verkstad

Inlägg av HNJ Verkstad »

Tyvärr får jag konstatera att intresset för denna vagn hittills har varit mycket litet. Om det beror på att vagnstypen är fel, eller om det finns en ovilja för resin, det vet jag inte. Hursomhelst behöver jag betydligt fler anmälningar för att våga dra igång detta projekt. En master är ju ganska dyr.....
Intresse anmäls direkt till mig info@hnjverkstad.eu.

Om det finns frågor om modellen, går det bra att ställa dem här i forumet!
Patrik E

Inlägg av Patrik E »

För mig känns vagnen lite fel. Kanske för att man förknippar smalspår med öppna vagnar. Jag hade helst sett en etsplåt till en Görlitz-vagn (ÖJ Co 20/21 Bop 741/742).Den första nitade personboggievagnen(?). Eller kanske en morderniserad vagn av SJ-standartyp t.ex f.d ÖJ Bo 22 (Bop 743) Dessa finns ju bevarade i Skara och gick i trafik till 1965. Åtminstone den senare skulle vara en lämplig resinvagn.

Ett synnerligen lämpligt resinobjekt hade annars varit en YBo5p + UBFo3yp. Det mest standardbetonade av något på smalspårsbanorna. Visst, finns hos RimboGrande - men den ska byggas också......
Thomas Tell

Inlägg av Thomas Tell »

Göran T skrev: Vagnstypen fanns som sagt i två exemplar på SRJ och ett ex på VGJ. På VGJ var vagnen littrerad Co och hade nummer 3008. På SJ fick vagnen littera Cop och nummer 790.
På AGJ:s hemsida finns lite info om den SRJ-vagn som finns kvar på AGJ
http://www.agj.net/?op=fordon_personvagn_0037
/Göran T

Skillnader och likheter mellan vagnarna.

SRJ Co 101 och 102 enligt SRJs "blå boken" 1948-49
sittplatser 78, vikt 18,70 ton, axelavstånd 13,10+1,9, längd över buffertbalkar 18,00 utrustning: tryckluftsbroms, generator/batteribelysning, Vapor- och elvärme, rullager

VGJ Co 3008 enligt VGJ vagnslista 1944
sittplatser 78, vikt 19,6 ton, axelavstånd 14,0+1,9, längd över buffertar 19,0, utrustning: vakuumbroms, generatorbelysning, ångvärme, rullager
HNJ Verkstad

Inlägg av HNJ Verkstad »

Då intresset för denna vagn är lågt, avslutar jag härmed projektet.

Jag tar däremot gärna emot ideer på gods och personvagnar i smalspår som kan göras som etsplåtar. Jag behöver då ritning och foton på objektet!
Skriv svar