Som jag har berättat tidigare så har jag haft problem med att få pannan att sitta fast i pannsadeln. Det är svårt att få tillräckligt med värme för att få tennet att smälta ut. Framför allt eftersom jag glömde förtenna först. Nu har jag borrat hål i botten av sotskåpet för att få ner värmen. Därefter petade jag in flytande tenn och satte ner kolven i hålet. Hjälpte det. Nej. Lösningen blev min vän gasbrännaren. ett praktiskt köksredskap jag köpt på Claes Ohlson. Tänkt för att karamelisera bryllépudding men bra att ta till när det behövs mycket värme.
Efter lite missförstånd har jag nu fått alla delar till växellådan. Maxon motorn sitter fast i fästet jag lödde på växellådan med svart silvertejp. Det verkar räcka. Nedan ses växellådan under inkörning. I början gick det trögt men när jag väl kom på att krokodilklämmorna jag använde för att få ström till motorn låg an mot motoraxeln och bromsade så pinnar det på rätt bra. Någon snabblöpare blir hon dock aldrig. Jag valde en Maxon motor som toppade runt 11.000 varv. Det fanns ett alternativ som klarade 15.000 varv per minut. Tror dock att det här är bättre. Maxfart på MLJ var väll någonstans mellan 50 och 30 kilometer i timmen.
Gnistsläckaren är också en mässingsgjutning som skall fästas på det relativt tjocka pannröret av mässing. Vis av skadan förtennade jag först pannan. Satte sedan fast gnistsläckaren med en mini-tvättklämma. (Dessa finns att få på Panduro Hobby). Sedan blev det gasbrännaren. Tvättklämman blev lite svart men gnistsläckaren sitter ordentligt.
Skorstens-gjutdelen hade jag passat in i gnistsläckaren innan jag monterade denna. Enligt bruksanvsiningen skulle jag borra ett hål i pannan genom hålet i gnistsläckaren. Jag hoppade över det och droppade lite flytande tenn i hålet, stoppade ner skorstenen och värmde.
Inte bra, när flussmedlet började koka for skorstenen upp som en kork ut en flaska på grund av trycket. Jag fick vackert borra ur och sedan göra ett nytt försök. När jag höll skorstenen med en tång så gick det bra (efter ett par försök som resulterade i en lutande skorsten). För dessa två gjutdelar, skorsten och gnistsläckare använde jag gas för att få tillräckligt med värme.
Hyttväggar och tak är en bit som sveps om och löds fast. Tyvärr undrar jag om man inte glömt en sak i instruktionerna. Det finns med en gjutdel som ser ut som pannans bakgavel. Hur i all världen skall jag få fast den och andra detaljer på pannans bakända nu när taket är på? Det blir attans trångt att pilla in den.
Nu börjar det likna ett lok. Som framgår av bilderna så kommer det att gå åt en del spackel. Sadeltanken var en sådan del där man ser skillnad mellan bra byggare och mediokra. Jag kunde omöjligt få svepet ända ner på sidorna. Tyvärr blev det också en del bulor när jag skulle hålla och löda samtidigt. För min del så hade sadeltanken gärna fått vara av resin eller vitmetall.
![Bild](http://lh5.ggpht.com/_pHX_TYDz7sM/S8rHTvkcWCI/AAAAAAAAA9c/1pOnTyMjNNQ/s400/IMG_4844.JPG)
![Bild](http://lh3.ggpht.com/_pHX_TYDz7sM/S8rGoiIaQBI/AAAAAAAAA9U/Qjiq2ktHRy8/s400/IMG_4845.JPG)