MLJ 3 Berg

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof

Re: MLJ 3 Berg

Inlägg av Olof »

Maxon 1017 på inkörning. Börjar på lägsta spänning. Tio minuter i vardera riktningen. Sedan stegade jag upp med ca 2,5 volts steg till 10V. Tyckte det var onödigt att dra på 12V eftersom den körs in obelastad. Räknar inte med att komma upp i de varvtalen senare. Jag är lite imponerad av motorn. Trots en och en halv timmes gång känns den knappt varm. Tyder på bra verkningsgrad och låg inre friktion.
Bild
bermod

Inlägg av bermod »

Olof kan du tala om för mig hur långa och vilken diam. det är på monteringsaxlarna ,har haft tidigare men dom har fått fötter,tänkte svarva nya av en alum.stång.
bermod
Olof

Inlägg av Olof »

Dags att ge sig i kast med chassit igen.

För att lättare se hur hornblocken satt trädde jag upp dem på en stång 1/8" stål. Även om dessa hornblock passade utmärkt på hjulaxlarna var de för trånga för staven med 1/8" stål jag köpt. Jag blev tvungen att putsa av lite på stvaven i svarven. Det är därför den ser så ojämn ut. Fjädern trycker ut hornblocken mot ramen så att de sitter fast när man löder. Frågan är om det är så bra. Risken är att ramen deformeras.
Bild

Vinkelrät? Enligt Ian Rice recept så ligger ramen på en planka med ett vinkelrät rutnät. Axeln blev vinkelrät men ramen ser ganska deformerad ut.
Bild

Trångt och trögt blir det med växellådan och de nya hornblocken monterade. Det är inte helt fel att ramen tryckts ut lite. Men jag tror jag klarar det. I värsta fall kan jag ta bort en tiondel på kugghjulet och klämma ihop växellådan lite. Växellådan har fått ett dopp i Carrs metal blackener för nysilver. Om man skall vara positiv kan man säga att den blänker inte så mycket. Särskilt svart blev det dock inte.
Bild

Nu ser man finessen med monteringsaxlarna. Du är lätt att se att främre hornblocken måste få mer plats bakåt. Det går inte att trä på koppel-stängerna på båda sidor.
Bild
Olof

Inlägg av Olof »

bermod skrev: Olof kan du tala om för mig hur långa och vilken diam. det är på monteringsaxlarna ,har haft tidigare men dom har fått fötter,tänkte svarva nya av en alum.stång.
bermod

Bild

Vit linje: 38,4 mm
Blå linje: 25,5 mm
Spetsens största diameter: 1,9 mm
Spetsens minsta diameter: 0,6 mm
Axelns diameter 1/8" (nominellt) men eftersom mina hornblock var tajtare och hjulaxlarna passade bra i dem fick jag putsa lite. Föreslår att Du anpassar efter Dina lager

/Olof
Olof

Inlägg av Olof »

Det såg ganska så bra ut i går kväll. Jag tog dock en liten paus för att tänka överläget. Det var klokt för i morse hade jag bestämt mig för att ta loss alltsammans och förtenna insidan av ramarna vid hornblocken. Om jag förtenner i förväg hoppas jag att risken minskar att jag löder fast hornblocken.
Jag skall också kolla axelhöjden. På bilderna är axlarna i sina översta lägen. Jag undrar om det finns tillräcklig rörelsemarginal uppåt.
Bild
Bild
Plåtarna som visar sidan på asklådan fick jag kapa lite för att på plats med hornblocken. Ovan syns de bara på ena sidan eftersom den trillade av på den andra.
Bild
Tomas Jansson

Inlägg av Tomas Jansson »

Mycket kul att följa ditt bygge Olof, och stort tack för dina bilder! Jag kan bara kommentera att jag har använt en liknande lösning på ett visst NKlJ AEG-underrede jag knåpade på för några år sedan. Trots mycket noggrannhet så visade det sig efter att jag monterat allt att koppelstängerna kärvade. Snopet. Vad som tydligen hänt var att trots att jag haft gummisnoddar runt koppelstängerna för att trycka in dem mot de koniska tapparna, så kärvade koppelstången mot tappen så att den inte trycktes riktigt in, och därmed inte blev centrerad på tappen. Hur i all världen lyckades jag lista ut det då? Jag hade tagit en bild på härligheten som jag först långt senare tittade på. Då syntes det förargliga felet... Har inte bilden tillgänglig här dock, återkommer om jag hittar den.

Kontenta: prova ev lagom slappa gummisnoddar för att trycka in koppelstängerna ordentligt mot tapparna (inte för kraftiga snoddar så du böjer stängerna), och var noga med att alla koppelstänger sitter ordentligt = ända in!

/Tomas J
Tomas Jansson

Inlägg av Tomas Jansson »

Här kommer bilden!

Bild

Notera koppelstången i övre delen av bilden inte sitter i läge... Mina hornblock är frästa ur 1,5 mm MSplåt + egensvarvade koniska tappar för att hålla stängerna.

/Tomas J
Olof

Inlägg av Olof »

Tack för tipset Tomas. Jag kollade lite på mina foton och det ser ut som att jag missat detta. Ytterligare ett skäl för att det var bra att vänta :-)

/Olof
Olof

Inlägg av Olof »

Så, nu har jag lött fast hornblocken. Bilden visar koppelstängerna inspända med gummiband enligt Tomas förslag.

Bild

En sak jag funderade på var vilka koppelstänger jag skulle använda. De som följer med byggsatsen är felaktiga. Om de monteras som tänkt så hamnar smörjkopparna (tror jag att det är) på koppelstängernas undersida. Mika på SL&VV har gjort ersättnings-koppelstänger i mässing. Jag fick tag på ett av han sista par. Andra byggare har kanske inte den möjligheten så min fundering kan kanske vara av intresse.

Skillnaden i axelavstånd mellan axel I-II och axel II-III är väldigt liten. Jag tror knappt den syns i H0. Så jag funderade på att använda originalen och justera axelavstånden så att de passar rättvända. Anledningen är att jag är lite orolig för hur mässings-koppelstängerna kommer att hålla när jag delat dem. Det slutade dock med att jag valde mässingstängerna. Det var skalriktigheten som fällde avgörandet.

Efter att jag lött fast hornblocken första gången lossade jag fjädrar och gummiband. Jag blev inte jätteglad när hornblocken också följde med. Rädd som jag var att få för mycket tenn hade jag använt för lite. Jag brukar inte göra fel åt det hållet. Nåväl, allt fick monteras en gång till och sedan lödde jag med något mera tenn.

Nu är det väll dags att montera hjulen och se om det rullar fint.
mikath

Inlägg av mikath »

Olof skrev: Mischa på SL&VV har gjort ersättnings-koppelstänger i mässing. Jag fick tag på ett av han sista par. Andra byggare har kanske inte den möjligheten så min fundering kan kanske vara av intresse.

Olof,

Jag har några fler koppelstänger nu sedan jag fick hem lite nya vagnar. Så är det någon som behöver så finns det igen, men inte så många.

/Mika
Skriv svar