14Kjell Å Granander skrev:
Vi förmodar att du vet vad som är fram på loket
Hur du fäst skärmarna är av mycket underordnad betydelse.
Var skärmarna sitter är inte alls av underordnad betydelse, tvärt om är det placeringen av dessa som ligger till grund för teckengivningen. På ett dragfordon (lok eller motorvagn) med A-ändesskärmarna används dessa för att markera vad som är framåt på fordonet och går normalt sett bara att sätta i "A-änden". Men om man kör med multade lok så är det logiskt och enklast för föraren att han tar skärmarna med sig till det lok varifrån han manövrerar loken, men det som är viktigast är givetvis att både föraren och växlaren är överens om vad som är framåt, och det blir man genom att ha "slickepinnar" i ena änden. Samma gäller givetvis om man växlar med två sammankopplade men ej multade lok där det kan råda tvivel om vilket som är "aktivt".
14Kjell Å Granander skrev:
Hur detta görs i 1:87 fattar inte jag.
Visst är modelltågskörning oftast en ensamsysselsättning, men i alla fall jag brukar använda samma teckengivning när jag växlar i modell som jag gör i helskalan om jag har nöjet att ha med en likasinnad!
Frånsett den praktiska detaljen med att klara teckengivningen i denna situation så ser det lite illa ut om man skulle köra runt med multade lok med "slickepinnar" på båda loken, lika illa som det skulle vara att limma fast "slickepinnar" eller köra med röd lampa tänd i båda ändarna av ett lok, eller köra i växling med multade lok och "slickepinnar" och röd lampa på samma lok!
Nu har jag för närvarande (än så länge) inte några lok med "slickepinnar" i modell, därav frågan, är det någon som har kommit på något bra sätt att enkelt kunna flytta dessa i den lilla skalan?