Rimbo Grande Z4p
Re: Rimbo Grande Z4p
Det är naturligtvis en smaksak, men är det inte lite för matt.
/Olof
/Olof
Olof skrev: Det är naturligtvis en smaksak, men är det inte lite för matt.
/Olof
Jag uttryckte mig oklart.
Den kommer att klarlackas och då får den en något högre glans.
/Arne

Konstaterade idag att den fått en betydligt mörkare ton när den torkat helt under natten. Inte första gången jag går på den niten.
Man skall aldrig göra en bedömning av färgnyansen innan fägen är genomtorr.
Detta föranledde en omsprutning idag med i en något rödare kullör.
/Arne F
Nu tycker jag den ser kanonfin ut,jag råkade ut för samma öde så min Z-43a ser ut ser här sen några timmar tillbaka ,nysprutning i kväll.
[/img]

Arne Falk skrev: Jag använder glasfiberborste och ett fint stålull. Men stålull duger ju bara på helt släta ytor utan detaljer. Tvättar i ett rengöringsmedel för badrum. Ger en del lyster i plåten. Men det är inget jag direkt eftersträvar. En bieffekt när jag tvättar.
/Arne
Fint stålull? Finns det olika grovlekar på stålull? Jag tycker oavsett fabrikat man köpt genom åren har ullen alltid hållt samma grovlek?
Jag har själv funderat på om det skulle vara användbart med just rengöringsmedel för badrum som sista steg för att få bort eventuella kalkrester som kan ha kommit från kranvattnet man tvättat modellen i under bygget. Vad har du använt för badrumsrengöringsmedel?
Snyggt bygge f.ö,, inte utan att man blir sugen på att inskaffa en Z4:a från RG trots att jag väntar och hoppas på versionen med gummiinfattade fönster.
Lasse M skrev:Arne Falk skrev: Jag använder glasfiberborste och ett fint stålull. Men stålull duger ju bara på helt släta ytor utan detaljer. Tvättar i ett rengöringsmedel för badrum. Ger en del lyster i plåten. Men det är inget jag direkt eftersträvar. En bieffekt när jag tvättar.
/Arne
Fint stålull? Finns det olika grovlekar på stålull? Jag tycker oavsett fabrikat man köpt genom åren har ullen alltid hållt samma grovlek?
Jag har själv funderat på om det skulle vara användbart med just rengöringsmedel för badrum som sista steg för att få bort eventuella kalkrester som kan ha kommit från kranvattnet man tvättat modellen i under bygget. Vad har du använt för badrumsrengöringsmedel?
Snyggt bygge f.ö,, inte utan att man blir sugen på att inskaffa en Z4:a från RG trots att jag väntar och hoppas på versionen med gummiinfattade fönster.
Tack Lasse!
Jag brukar tvätta modellerna med Jif badrum. Inte av något annat skäl än att det fanns till hands. Tycker att det funkar bra.
Jag kollade på stålullsförpackningen, den heter Trollull, oljefri stålull, och finns i 9 olika grovlekar. Fin 0000, 000, 00, 0. Medium 1, 2 och grov 3, 4, 5. Jag använder den finaste, fin 0000. Det är länge sedan jag köpte den, så jag vet ej om den finns att köpa. Verkar vara en norsk produkt.
/Arne F
Hur gör Ni när ni målar A-ändesskärmarna?
Utan att riskera drabbas av ett sammanbrott. Vet naturligtvis hur de ska se ut, men hur bär ni er åt rent hantverksmässigt.
Maskera funkar ju inte. Frihand blir kladdigt.
/Arne
Utan att riskera drabbas av ett sammanbrott. Vet naturligtvis hur de ska se ut, men hur bär ni er åt rent hantverksmässigt.
/Arne
Arne Falk skrev: Hur gör Ni när ni målar A-ändesskärmarna?
/Arne
Jag brukar köpa mina färdigmålade från Teknobygg pris ca 30:kr paret,alt, omålade sprutar dom först gula och sen sätter dit röda ränderna med en fin tuschpenna vattenfast,mina har jag köpt på Kontorab i Örebro.
bermod
bermod skrev:Arne Falk skrev: Hur gör Ni när ni målar A-ändesskärmarna?
/Arne
Jag brukar köpa mina färdigmålade från Teknobygg pris ca 30:kr paret,alt, omålade sprutar dom först gula och sen sätter dit röda ränderna med en fin tuschpenna vattenfast,mina har jag köpt på Kontorab i Örebro.
bermod
Spruta kan ju funka bra så länge man inte har monterat dem. Hade man haft dem lösa hade det nog varit lättare även att handmåla, och limmat dit dem sen. Men jag har ju lödat dem.
/Arne
Arne Falk skrev:bermod skrev:Arne Falk skrev: Hur gör Ni när ni målar A-ändesskärmarna?
/Arne
bermod
Spruta kan ju funka bra så länge man inte har monterat dem. Hade man haft dem lösa hade det nog varit lättare även att handmåla, och limmat dit dem sen. Men jag har ju lödat dem.
/Arne
Det är det sista jag gör limmar fast A-ändesskärmarna.
bermod