I samband med att jag bygger några smalspåriga särkupévagnar från GOSSV och SV&LV plockade jag fram en normalspårig personvagn som blivit liggande obyggd några år. Vagnen är en vagn av littera C6c eller som den ursprungligen benämndes III klass personvagn av 1858 års modell (Modellproduktion anger den dock som 1866 års modell).
Jag inte följt den tänkta bygglösningen utan har tagit loss vagnsidorna från golvenheten och istället lött taket i korgen och därmed fått två enheter - korg respektive underrede. Lagergafflarna är konstruerade för, troligen, spetslagrade hjulaxlar men då jag föredrar tapplagrade dito brotchade jag upp de etsade hålen och lödde därefter dit ett mässingsrör med en mer lämplig innerdiameter.
När jag nu tillfälligt gör ett stopp i bygget passade jag på att jämföra modellen med några smalspåriga dito och övveraskade över den lilla skillnad dem emellan jag som är van att jämföra normalspåriga teakklädda boggiepersonvagnar med smalspåriga.
Rätt, den smalspåriga vagnen är avsikten att den skall bli GJ C40. Modellen, tillsammans med den andra vagnen (avbildad nedan, till vänster), är resultatet av några skrotplåtar som SV&LV så generöst lät mig leka med. Situationen är ett försök till "vinna - vinna" där jag därmed kanske kan få SV&LV att utöka sin produktion med fler roliga (?) små smalspåriga särkupévagnar - och Smalspårigt med fler byggartiklar.
Minsann! Detta är lite inspirerande även för fullskaleaspekten hos oss vid GHJ. När GJ C 44 är färdig så är det väl dags att se till att C 42 snyggas upp och sätts i trafik igen. Likaså är det läge att jobba på att få hem korgen till GJ C 40. Med dessa och en renoverad F så är ett GJ-tåg modell 1900 rätt nära att förverkligas...
Det blev lite lött på vagnen ikväll. Avsikten med bygget är att utnyttja så mycket som möjligt från byggsatsen och inte ersätta med dyra (?) gjutna mässingsdelar.
En del som dock inte ingår i byggsatsen är koppelhållare för TB-koppel. Lyckligtvis säljer Rimbo Grande dessa i "storpack" och just två sådana har monterats,
Däremot bestämde jag mig för att använda de medföljande fjäderpaketen/lagerboxarna. Fjäderpaketen är "dubbla" och därmed skapas en illusion som är fullt tillräcklig. På samma sätt skapas en lagerbox av två lager och har sparas en 50-lapp (?) in.
Dagens sista bild visar bygget just nu, fler bilder följer....
Några timmars arbete blev det trots TV-tittandet på Vasaloppet. Även en lite bättre bild som visar TB-koppelhållaren och "röret" bättre;
Tyckte att jag skulle montera fotstegen då jag fann vagnen lite "naken" i dess utseende. Blev imponerad av lösningen(?) och vill delge resultatet med några bilder;