En Gotlandsvagn?

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Ola Ahlström

En Gotlandsvagn?

Inlägg av Ola Ahlström »

Har långt gångna planer på att bygga en Gotlandsvagn av en av GOSVV plåtarna jag har liggande. Tvekar mellan att bygga GJ 43, KlRJ CD 302 och KlRJ C 303 och har därför några frågor som jag behöver svar på innan jag tar slutligt beslut. Jag har samlat på mig det mesta underlag men saknar i samtliga fall uppgifter om gaveldörrarnas placering. Då det skulle kännas dumt att välja fel placering för dörren ställer jag frågan redan nu innan bygget påbörjas i förhoppning om hjälp.

För att illustrera min fråga visar jag en liknande vagn som den som som kommer att vara utgångsmateriel för Gotlandsvagnen.

Bild

/Ola
Jonas Andersson

Re: En Gotlandsvagn?

Inlägg av Jonas Andersson »

En titt på föreningen Gotlandstågets aktuelltsidor rekomenderas för bilder på såväl GJ 43 som GJ 44 under renovering!

[link]http://www.gotlandstaget.se/aktuellt.htm[/link]

(längst ner på sidan kan du bläddra till äldre material, bl.a. med bilder på 44:an! Tänk på att varken 43 eller 44 har originalunderrede dock.)
Ante S

Inlägg av Ante S »

GJ CD 43 och C 44 levererades 1899. De är systervagnar men avviker i ett fåtal detaljer. Vagnarna levererades som litt C men blev sedermera ombyggda till post- och resgodsvagnar litt DF. Båda hann dessutom vara kombinerade post- och passvagnar under en mellanperiod. Båda har gaveldörrarna mitt på gaveln. De skillnader som finns är:

- GJ CD 43 har inte de rundade hörn på fönstrens övre del som 44 har. Troligen har 43:s fönsterbågar bytts vid någon tidpunkt.

- C 44 har tre lykthus på taket, tvä gastoppar och en liten cylindrisk nära den gamla mittväggen. Båda vagnarna fick gasljus tidigast 1914-15.

- CD 43 har haft broms under sin tid som DF, 44 var alltid obromsad.

- 44 hade igensatta på ena sidan under tiden som DF, ett helt fönsterpar och en halva. 43 hade inga igensatta fönster.

När de levererades var de målade i rödbrunt med linjering och märkning i gult. Varje plåt hade linjering runt om -om du förstår vad jag menar. Texten på sidan var med klassmärkning i de yttre stora plåtfälten, GJ-loggor i de två inre. Mitt på vagnen satt ett gjutet landskapsvapen a´la 1870-talsvagnarna.

För övrigt har jag byggt en dylik vagn som GJ DF 43.

Ante
Ante S

KlRJ CD 302

Inlägg av Ante S »

KlRJ CD 302 var byggd av Atlas 1897 och levererad till KlRJ:s öppnande. Vagnen blev tidigt ombyggd till litt CD. Den var obromsad. Jag har inga bra bilder av vagnen, den enda jag har sett är en från Roma från före 1910. Där ser man att den är målad i klassfärger med gul postavdelning och rödbrun 3:e klassavdelning. Man kan också ana att märkningen inte är vit och att den troligen är likadan som GJ:s från samma tid. Tyvärr kan man inte utläsa hur märkningen på postsidan ser ut. Vagnen pryds av ett gjutet landskapsvapen.

Bilden är tagen från ett tidningsurklipp och jag jagar originalet. GHJ har det inte i sitt arkiv och den är fantastisk eftersom den visar ett KlRJ-tåg i Roma med F-vagn, sommarvagn och, som sagt, CD 302. Någon kommentar om dörrens placering kan jag därmed inte ge. Däremot har C 303 dörrarna på mitten av gavlarna, men den vagnen är byggd ett år senare av Fole så det är inte säkert att de är likadana.

Ante
Ola Ahlström

Inlägg av Ola Ahlström »

Det blev ett försök att få till just GJ 43 som postvagn. Avsikten blev att efterlikna vagnen i dess utseende från tidigt 40-tal och inte i dess renoverade nutida utseende. Den kunnige kan säker peka på direkta fel (genomgående bromsledning?) men avsikten var att med enkla medel få till något från GOSSV byggsats som kunde påminna om jsur en Gotländsk postvagn.

Bild

Härnäst följer målning och märkning. Mer om detta senare.

/Ola
Ola Ahlström

Inlägg av Ola Ahlström »

Vagnen grundmålad och provisoriskt ihopmonterad

Bild

/Ola
Ante S

Inlägg av Ante S »

Bild

Kul! På ovanstående bild, tagen av Lennart Welander 1952 så ser du placeringen av märkningen. GJ envisades med att på flera av sina postvagnar ha två GJ-loggor och Kunglig Post i mitten vid brevlådan. Lägg märke till avsaknaden av gult fält runt brevlådan. Text i vitt. Notera de igensatta fönstren i lanterninen. Hänger ihop med krigsårens mörkläggningar. De hör alltså inte hemma på en vagn från före 1939.

Ante
Ola Ahlström

Inlägg av Ola Ahlström »

Tack för en intressant bild! det är detta utförande som jag efterstävat och dekalerna är just som de som visas på bilden. Dock ger mig bilden något att fundera över och som faktiskt fortfarande är möjligt att åtgärda på min modell.

1. Under vagnen visas stagen för bromsutrustningen (bortmonterad?) men i dessa stag tycker jag mig se fästet för gasbelysningen (gasflaskan), stämmer detta?

2. Igensatt lanternin kan jag inte se på "mitt foto". Kan förvisso varit ett förbiseende från min sida men den nya bilden är logisk - här blir det till att bygga om.

3. Jag har monterat bromsslangar, ingen av bilderna jag har sett visar detta men logiken? Vad gällde?

Sedan blev det kanske inte rätt burkar (?) på taket men det är illusionen jag är ute efter.

Bild

/Ola
Ante S

Inlägg av Ante S »

Det du ser under vagnen är hållaren för gastuben. När bilden togs 1952 var vagnen degraderad till bangårdsvagn i Stånga vilket gör att bromsen torde ha varit bortmonterad.

Lanterninen är täckt av plåt som 1952 var rejält avflagnad, därför ser den vit ut. F ö var plåten på vagnens sidor i alla fall delvis utbytt mot masonit. Den har börjat tröttna vilket syns på bilden. Bilder från ankomsten till GHJ 1972 visar stora hål i sidorna.

Ante
Ola Ahlström

Inlägg av Ola Ahlström »

Bygget var rätt långt gånget så jag bestämde mig för att fullfölja trots indikationer på att jag gjort felaktiga vägval några gånger.

Några bilder som visar byggstatus före takmålning, glasning och nedsmuttsning.

Bild

Bild

/Ola
Skriv svar