Mälarviken Mollsjö Järnvägar
-
- Inlägg: 298
- Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Det stör mitt sjömanshjärta (en aning) att jag inte lyckats förklara för "1956" att det är förtöjningsgodset, en bygglösning från placeringen vid Bära hamn på dåvarande MMJK:s anläggning, som "hänger utmed Sb-sidan". Givetvis borde "1956" lagt upp även akterändan på däcket då det annars visar på dåligt sjömanskap.
Annars glädjs jag av att mina fartyg, i avvaktan på "nya MMJK", finner en trygg hamn. Tyvärr verkar det som den "nya", under uppbyggnad varande, hamnen på vår nya hamnanläggning inte medger kajplats för SS Polcirkeln och M/S Bure. Läge för ny hamn (deponering) kan bli aktuell.
/Sjöman Ola
Annars glädjs jag av att mina fartyg, i avvaktan på "nya MMJK", finner en trygg hamn. Tyvärr verkar det som den "nya", under uppbyggnad varande, hamnen på vår nya hamnanläggning inte medger kajplats för SS Polcirkeln och M/S Bure. Läge för ny hamn (deponering) kan bli aktuell.
/Sjöman Ola
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Ber om ursäkt för dåligt sjömanskap,Ola! Visserligen tog jag skepparexamen för 35 år sedan och praktiserade den under några glada dagar på 70- och början av 80-talet, men efter det så har tydligen det mesta fallit i glömska.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

T2 66 på väg genom Mollsjö med godståg.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Så det skall det se ut Rikard!
Lätt vädrad T2 med svärtat blindhjul. Trots sin tyska konstruktion så är det här nästan mer svenskt än en Y6/Y7/Y8. Tycker jag alltså...
(Måste få min i trafikskick också...)
/Göran
Lätt vädrad T2 med svärtat blindhjul. Trots sin tyska konstruktion så är det här nästan mer svenskt än en Y6/Y7/Y8. Tycker jag alltså...
(Måste få min i trafikskick också...)
/Göran
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Tack Göran!
Det slår mig dock nu när jag ser bilden att plogarna skall väl vara svarta på baksidan, eller? Åtmintone har jag alltid brukat göra det så på det jag själv har byggt.
/Rikard
Det slår mig dock nu när jag ser bilden att plogarna skall väl vara svarta på baksidan, eller? Åtmintone har jag alltid brukat göra det så på det jag själv har byggt.
/Rikard
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
1956 skrev: Tack Göran!
Det slår mig dock nu när jag ser bilden att plogarna skall väl vara svarta på baksidan, eller? Åtmintone har jag alltid brukat göra det så på det jag själv har byggt.
/Rikard
Ja det är nog alldeles riktigt Rikard. Och kanske lite "skit" på plogarnas fronter också?
/Göran
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Stickspåret ner till hamnen. Det blir nog till att vänta med att släppa ner några tåg tills att stoppbocken är på plats.
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Sjön Boven, på golvet!
-
- Inlägg: 667
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Imponerande snyggt hela vägen ner till golvet! 
(och "på golvet"...
)
Hälsar,
Anders Ö

(och "på golvet"...

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Mollsjö Lådfabrik, fenomenalt byggd av Stefan Jönsson. Z3:an (Perl) har jag själv knåpat ihop, faktiskt ett av mina absolut första mässingsbyggen.