Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Håkan Grundstedt
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Håkan Grundstedt »

1956 skrev: När det gäller semaforen så är jag helt medveten om att den är "felhängd" och det var efter moget övervägande jag trots det bestämde mig för att försvenska den. Eftersom Mälarviken-Mollsjä Järnvägar är en privatbana så tar jag mig friheten att falla utanför normala svenska normer men det är möjligt att detta övertramp är "to much".


Med tanke på driftsäkerhet och enkelhet avseende semaforens funktion tycker jag övertrampet är fullt ursäktligt.
Visst är exv. TeknoByggs semaforer riktigare, men att löda ihop en sån och dessutom yxa till en säker drivning till den är inget man kan rekommendera vem som helst.

En fråga, hur mycket sticker Viessmans driv ner under ytan? Det är väl samma driv till semaforerna som till bommarna har jag fått för mig? (Drivet finns f.ö. att köpa separat hos Conrad för 199 spänn (art.nr.212640) - kanske en möjlighet för den som vill testa TB's semafor).

H
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Håkan Grundstedt skrev: En fråga, hur mycket sticker Viessmans driv ner under ytan? Det är väl samma driv till semaforerna som till bommarna har jag fått för mig? (Drivet finns f.ö. att köpa separat hos Conrad för 199 spänn (art.nr.212640) - kanske en möjlighet för den som vill testa TB's semafor).

H


Kanske inte ett fullvärdigt svar men förhppningsvis ändå till viss nytta;

http://www.viessmann-modell.com/pdf/450 ... GB_web.pdf

/Rikard
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

HNJ:s C3 som är byggd av Michael Thörning är utrustad med ljuddekoder och är en mycket trevlig liten maskin. Efter att ha tyngt den lite ytterligare med bly i hyttaket är dragkraften nu fullt tillfredställande, åtminstone på min hemmabana. Tyst och fint går den också.

/Rikard
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Översiktsbild över Mollsjö-rummet.

/Rikard
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Y01:an rullar in på spår 1 i Mollsjö. Rälsbussen är byggd av Nisses Lok & Vagnverkstad.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Bygget av Sjövik har påbörjats för ett tag sedan. Så när som den lilla fiskebåten är båtarna på bilden tillfälligt inlånade av Ola Ahlström. De hör annars hemma på MMJK:s bana som ju f.ö. är på god väg att återuppstå.
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Spårplan över Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Fiskebåten "Maggan" vid bryggan. Både båten och husen är byggda av Stefan Jönsson (Knallhatten).
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Bild

Olas Victor på väg in i Sjövik.
Skriv svar