Två vagnar till VWJ
-
- Inlägg: 729
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Två vagnar till VWJ
Snyggt med de liggande lämmarna. Men brukar inte bromsslangarna sitta pa vänster sida?
Re: Två vagnar till VWJ
Du har säkert rätt Tobias men VWJ var en väldigt inkonsekvent men ekonomisk järnvägsförvaltning. Anledningen till inkonsekvensen i placeringen av bromsslangar var att "man hade så mycket högerslangar över" 
/Göran T

/Göran T
Re: Två vagnar till VWJ
Eftermiddagen har ägnats åt ytterligare finlir. Några av stolparna har fått kättingar med timmerlås (jo, de går att öppna). Övningen rekommnederas inte för den som har lätt för att självantända. Jösses vilket pill!
Kanske det är dags att byta skala...?
Nästa bildsvit skall förhoppningsvis illustrera vagnarna trafikdugliga.


/Göran T
Kanske det är dags att byta skala...?
Nästa bildsvit skall förhoppningsvis illustrera vagnarna trafikdugliga.


/Göran T
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05
Re: Två vagnar till VWJ
Det jag har använt som vagns röd är spray a' 400 ml jag köpt på
Biltema. Ovanligt nog för att vara Biltema har denna burk inget
artikelnummer då all 'hobbyfärg' har lika burkar
på locket står det 'redoxide' , oxydröd vilket stämmer bra att måla
godsvagnar med. Något röd i tonen men det passar bra för mig.
Smalspårsfordon är oftare rödare än SJ rödbruna 92
mvh Kjell Granander
Biltema. Ovanligt nog för att vara Biltema har denna burk inget
artikelnummer då all 'hobbyfärg' har lika burkar
på locket står det 'redoxide' , oxydröd vilket stämmer bra att måla
godsvagnar med. Något röd i tonen men det passar bra för mig.
Smalspårsfordon är oftare rödare än SJ rödbruna 92
mvh Kjell Granander
-
- Inlägg: 729
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Två vagnar till VWJ
Göran T skrev: ...men VWJ var en väldigt inkonsekvent men ekonomisk järnvägsförvaltning. Anledningen till inkonsekvensen i placeringen av bromsslangar var att "man hade så mycket högerslangar över"...
Jag har länge varit lite misstänksam mot den här järnvägsförvaltningen: De har tidigare publicerat artiklar där läsarna uppmanas lura ögonen och slänger sig med fina franska uttryck. Pa sistone har man tydligen börjat fälla lämmarna istället, tydligen vill man dölja nagot? Är det verkligen durkplat? Och sa nu den här "slang-uttrycket" ; )
Skämt asido, väldans snyggt blir det. Nu väntar vi pa lasten!
Re: Två vagnar till VWJ
Ännu ett strålande exempel på snyggt bygge från dej Göran.
Är lite frågande till detta med tryckslang på vagnar utan egen tryckbroms.Är det alltid på vänster sida ? är det inte höger på en sida o vänster på den andra om nu tryckledningen går rakt under vagnen ?
Är lite frågande till detta med tryckslang på vagnar utan egen tryckbroms.Är det alltid på vänster sida ? är det inte höger på en sida o vänster på den andra om nu tryckledningen går rakt under vagnen ?
Re: Två vagnar till VWJ
Här är då vagnarna till slut färdiga. De har varit så ett tag och har rullat några gånger fram och åter mellan Hjo och Rödesund. Ännu har dock inget lastats på dem; de ser lite för spinkiga och bräckliga ut för det.....
Så värst mycket mer har väl inte hänt sedan de föregånde bilderna mer än att dekaler har kommit på och lite ytterligare smuts. Som sagt, nu är det bara lasten kvar...


/Göran
Så värst mycket mer har väl inte hänt sedan de föregånde bilderna mer än att dekaler har kommit på och lite ytterligare smuts. Som sagt, nu är det bara lasten kvar...


/Göran
-
- Inlägg: 308
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24
Re: Två vagnar till VWJ
Så bra, så bra. Enda nackdelen är att man blir så avundsjuk och önskar att man kunde lika bra.
Mvh
/Peter
Mvh
/Peter