Nytt smalspårslok??

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Nytt smalspårslok - hur går vi vidare?

Inlägg av Ola Ahlström »

Genom åren har denna typ av frågor, "önskemodell" eller liknande, nästan alltid hamnat i ett väldigt stort antal spretande svar. Jag tror inte att HNJ verkstad är gynnad av alltför spretande svar/önskemål från oss. Vill på intet sätt styra svaren men det är kanske dags att ta oss en funderare på vad Göran egentligen skriver;

ett litet tanklok
monterat underrede i mässing
enklare i utförandet utan utvändig slidstyrning (detta sistnämnda är min tolkning av texten)

Detta minskar urvalet men gör det kanske därmed lättare för att vi kan enas om vad vi skall rekomendera Göran.

Hur går vi nu vidare? Vad jag kan förstå kan ett lok tas fram relativt snabbt så vi kanske inte skall vänta alltför länge med ett gemensamt förslag. Kanske webmastern har någon teknisk lösning?

/Ola
Anders H
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 15:51

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Anders H »

Hej!

Mycket trevligt och uppskattat iniativ Göran!

Jag satte mig att börja bläddra i SJ:s ånglok och de finns ju en hel del lok att välja på. Men en typ utmärker sig som ett standardlok och flera
forumskribenter har redan föreslagit denna.

Citerar här SJ:s ånglok

S5p
Standarlok var som tidigare nämnts sällsänta vid svenska privatbanor, och i det närmaste obefintliga vid smalspårsbanorna.
Det fanns dock en loktyp som var byggd för en rad olika privatbanor och som omfattade hela 16 lok. De fick dock en
synnerligen kort aktiv tid vid SJ och skrotades med ett undantag redan på 1950-talet. Loken var av en liten 1C0T-typ.
De var tillverkade mellan 1893-1905.


Lok övertagna av SJ:

FJ: 3 st
KlRJ: 1 st fd KBJ
NVHJ: 2 st
ULB: 4 st
VGJ: 6 st

Av dessa 16 finns bara ett bevarat och det är VGJ 4 som numera finns hos SkLJ efter att tidigare varit uppställt i Hjo.
Det finns en bra ritning i skala 1:87 på ULB 4 i boken om Lelångenbanan (SJK 40).

Med vänliga hälsningar
Anders Hansson
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Ante S »

Genom åren har denna typ av frågor, "önskemodell" eller liknande, nästan alltid hamnat i ett väldigt stort antal spretande svar. Jag tror inte att HNJ verkstad är gynnad av alltför spretande svar/önskemål från oss. Vill på intet sätt styra svaren men det är kanske dags att ta oss en funderare på vad Göran egentligen skriver;
ett litet tanklok
monterat underrede i mässing
enklare i utförandet utan utvändig slidstyrning (detta sistnämnda är min tolkning av texten)
Detta minskar urvalet men gör det kanske därmed lättare för att vi kan enas om vad vi skall rekomendera Göran.

Som tidigare nämnts: Hur många vettiga ånglok återstår i så fall? Vaulunder och något till?

Jag tycker inte vi spretar så jättemycket, vi håller oss till ånglok, vi är i princip överens om att det bör vara ett Sp- eller Kp-lok, (väl?) och nu gäller det att komma fram till en vettig typ och där har vi olika infallsvinklar. Jag tror vi kan hitta något vettigt. Öland har varit på tapeten, K4p och S5p också och jag själv har argumenterat för en NOHAB-maskin av en typ som var rätt allmänt spridd över landet.

Jag har jämfört S5p (VGJ 1-4 samt KlRJ 3(även KBJ:s tidiga lok)), S8p (ÖSmJ 1-2 (DONJ 13) samt LJ 3), S9p (ÖSmJ 3) och S13p (GJ 5-7 samt 9):
Längd över buffert: 8020 mm (S5p), 7620 (S8p), 7405 (S9p), 7635 (S13p)
Löphjulsdiameter: 600 (S5p), 610 (S8p), 610 (S9p), 600 (S13p)
Drivhjulsdiameter: 1000 (S5p), 1010 (S8p), 1010 (S9p), 1000 (S13p)
Hjulbas: 4500 (1700+1300+1500) (S5p), 4508 (1550+1300+1658) (S8p), 4645 (1775+1250+1620) (S9p), 4500 (1550+1300+1650) (S13p)

Vad gäller måtten så är avvikelserna inte så jättestora. Det är dock annat som skiljer; olika typer av slidstyrning, etc. Även inom de respektive litterorna. Men: Kunde man tänka sig att ett (eller ett par) lok tas fram med möjlighet att bygga flera litteror? Ingen jättefråga, men det skulle kanske gå att konstruera ett underrede som är ett mellanting mellan flera av ovanstående lok och ändå inte helt galet i måtten för något av dem?

Men visst, S5p går bra för mig förutsatt att det inte enbart handlar om SJ:s ombyggnad från 1950.

Ante
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Nytt smalspårslok - hur går vi vidare?

Inlägg av Klas Blomberg »

Ola Ahlström skrev: Hur går vi nu vidare? Vad jag kan förstå kan ett lok tas fram relativt snabbt så vi kanske inte skall vänta alltför länge med ett gemensamt förslag. Kanske webmastern har någon teknisk lösning?

/Ola


Har vi ett par rimliga alternativ så är det enkelt att skapa en omröstning i forumet - det kan jag göra.

Men! Kill your darlings!!!

Vi har inga vettiga alternativ att ta ställning till än.

Det behöver vara en modell med en enkel slidstyrning - d.v.s. inte Allans.
Det innebär att alla förslag om S5p och/eller S9p eller andra liknande lok går bort, liksom K4p.

Np-varianterna som har framförts har väl Walschaerts slidstyrning? - Göran eller någon annan som har erfarenhet av konstruktionsarbete får bedöma om det är enklare an Allan. Annars går även de alternativen bort.

Vaulunder? Vem f--n skulle köpa den modellen mer än jag?! Bort!

- - - - - - - - - -

Vi måste nog först inventera vilka lok det finns med en enkel slidstyrning och sen komma med önskemål utifrån det. Jag kan bidra med två lok, BLJ 4 (bevarad vid Uppsal-Lenna) och BLJ 8 (bevarad i Jädraås)

[link]http://www.langshyttan.nu/blj_b/lokfour.jpg[/link]
[link]http://www.langshyttan.nu/blj_b/eight58.jpg[/link]
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Ante S »

Vi har inga vettiga alternativ att ta ställning till än.

Det behöver vara en modell med en enkel slidstyrning - d.v.s. inte Allans.
Det innebär att alla förslag om S5p och/eller S9p eller andra liknande lok går bort, liksom K4p.


GJ:s lok med SJ littera S13p hade inte Allans slidstyrning utan Walschaerts. Det betyder att de borde kunna kvala in som vettiga alternativ så länge som denna inte dömts ut som för komplicerad.

I säck och aska måste jag konstatera att även S13p från GJ hade Allans rörelse. Det som lurade mig är de modernare excentrarna som skiljer sig från övriga Sp-lok som ju har den karaktäristiska smilegubben. Likheten med Walschaerts rörelse är större om man tittar just på detta. Just dessa lok hade jag dessutom inga skrifliga uppgifter om detta för så... Jaja... Men då är ju saken klar, eller hur?

Men BLJ 4 och 8 är också bra förslag, tycker jag!

Ante
lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av lars »

Jag kan ju inte låta ett sådant här tillfälle gå förbi utan att reagera!

Det är ju helt klart, att det är NKlJ lok 5 "Lovisa Tranea" eller lok 7 "Hagfors", som bör komma som modell!

Allting talar ju för det, eller hur?

Lars
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Ante S »

Förslag:

Vi skippar alla Sp-lok ovan. Det finns några lok med enkel rörelse som förts fram:

BLJ 4
BLJ 8 (f d UJ 4)
NKlJ 4 (vilken rörelse hade detta lok?)
NKlJ 7 ?

sen är frågan om ÖJ-loken passar in? De hade ju lite speciell rörelse...
ett lok som HvSJ:s Wilh. Petri kanske också kvalar in?

Det är sex loktyper. Det kanske räcker? Själv röstar jag i så fall på BLJ 8. Ett typiskt lok från sekelskiftet som platsar på vilken bana som helst. I andra hand vore ÖJ-loken helt OK om de kommer med alternativa skorstenar.
Ante
HNJ Verkstad
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 19:09

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av HNJ Verkstad »

Jag skall försöka ge lite mer bakgrundsinformation, så att det blir lättare att vaska fram ett lok.

Jag använder olika grupper med olika kompetens för att ta fram modellerna. Den grupp som jobbar med Gp-loket, har för tillfället begränsad kapacitet, och jag vill inte ha ytterligare modeller till denna grupp - de har redan för mycket på gång.

Den grupp som arbetar med gjutna fordon ( tex K24 och HNJ 32/33) har mer kapacitet, vilket betyder att det måste bli ett litet, okomplicerat lok. De gör masters som gjutes, och jobbar inte med normala etsplåtar.

Det finns också ett annat skäl till varför jag vill göra ett litet lok: det var de små, ofta ganska gamla loken, som var bas på många smalspårsbanor, och ett sådant borde finnas i modell, tycker jag!

Om man väljer ett S eller K lok spelar ingen roll. Att gjuta en löphjulsvagga är ju ganska enkelt.

Givetvis kan loket få en etsad hytt.

Vid val av modell, bör man också välja ett lok som fanns övertaget hos SJ - det breddar intresset enormt, vilket gör projektet ekonomiskt genomförbart!

Så till slidstyrningen. Det är bara att konstatera att det är svårt att konstruera en snygg, fungerande och lättmonterad slidstyrning, något jag lärt mig av K24 loket. Om man tittar på en del smalspårslok, ser man redan på originalet, att det är trångt och ihoptryckt. I modell blir det ännu värre. Jag tror inte att det är så stor skillnad vilken slidstyrning man väljer, snarare att det finns tillräckligt med utrymme, då ju slidstyrningen i modell alltid blir något grövre. Så ju enklare slidrörelse, desto bättre.

Hoppas detta skall hjälpa oss att komma vidare......
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Olsson »

Med den kravspecifikationen kan det ju bara bli en loktyp, HvSJ 4 "Wilhelm Petri" (SJ Kp 3048). Den har dels haft en systermaskin på HvSJ 5, (SJ Kp 3049), dessutom fanns MYCKET snarlika lok på FWÖJ/MÖJ, SJ Kp 3154-55.

Vad som är ännu roligare med denna loktyp är att den går att bygga i flertalet varianter;
• Med eller utan genomgångsdörr
• Med eller utan tryckluftsbroms
• Med eller utan ombyggd hytt
• Med eller utan höjt koltag
• Som privatbanelok (minst 3 banor) eller som SJ-lok

Dessutom finns 3048 kvar i Anten, så ett ordentligt underlag går ju att ta fram.

PS. BLJ 8 är inte helt olik dessa lok heller, förutom att den är något mindre.
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Ante S »

Jo, jag ändrar mig! Kör på Vilh Petri! Trevlig maskin som platsar på många banor. SJ-munderingen gör som sagt att det hela blir intressantare för fler!

Ante
Skriv svar