På min langsiktige byggeplan står en salongvogn til Thamshavnbanen. Denne skal som alt annet jeg bygger være i 0m. En stor del av poenget er å forsøke å gjenskape det fantastiske interiøret. (Denne vogna ble ikke kalt kongevogna for ingenting!)

Slik ser den ut i 1:1.
Her må alle motorer og drev ligge under gulvnivå.
Derfor ble jeg meget inspirert da jeg fant masse stoff om å bygge motorboggier med kraftoverføring via O-ringer:
http://www.clag.org.uk/
I 0m har jeg litt mer plass å boltre meg på, så jeg undersøkte litt og fant ut at det finnes en Faulhaber på 15X12mm inkludert nedgiring på 1:39! Dette betyr at jeg ikke trenger noen ytterligere nedgiring.
Men jeg var litt urolig for at motoren skulle støye for mye, og bestilte et eksemplar fra Lemo Solar
( http://www.lemo-solar.de/ ) for å eksperimentere litt. Planen er å bruke tilsammen 4 banemotorer akkurat som på forbildet, men først ville jeg høre hvordan disse motorene *låter*, det er ikke moro med en modell som låter som en Volvo 240 (sikkert noen av dere svensker som skjønner hva jeg mener!).
Størrelsesmessig er motorene nærmest perfekte, her er den satt sammen med en aksling av den typen den skal monteres sammen med:


Det *ser* lovende ut, men hva med lyden? Om noen skulle være interesert har jeg lagd to lydopptak:
http://www.folk-rovere.org/mj/bilder/Mo ... e/1512.wav
http://www.folk-rovere.org/mj/bilder/Mo ... e/2224.wav
Det første er av 1512 motoren med gir, den andre er en 2224 Faulhaber som sitter i drivverket til Westinghouseloket. Lyden på 1512 motoren er akseptabel, men langt kraftigere enn 2224 motoren. Det må nevnes at sistnevnte er ekstremt stillegående og behagelig i lyden. Når man legger til bråket fra mitt hjemmelagde drivverk er det ikke sikkert forskjellen er så stor! Husk også at mikrofonen er plassert veldig nære motoren på opptaket.
Det viktigste er kanskje at lyden 1512 motoren lager ikke er for høyfrekvent og leketøysaktig. Det er jo tross alt elektromotorer i forbildet også. Planlegger ikke å benytte lyddekoder, for å si det slik!