Hjemmebygd motorboggi på konseptstadiet

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.

Var dette et interessant innlegg?

Ja, som alt annet vår favorittnorbagge poster var dette fantastisk inspirerende!
25
89%
Nei, nu räcker det värkligen!
3
11%

Antal röster: 28

Hauk
Kontakt:

Hjemmebygd motorboggi på konseptstadiet

Inlägg av Hauk »

Jeg har mange flere baller i luften enn bra er, men nå slenger jeg like godt opp ennå en.

På min langsiktige byggeplan står en salongvogn til Thamshavnbanen. Denne skal som alt annet jeg bygger være i 0m. En stor del av poenget er å forsøke å gjenskape det fantastiske interiøret. (Denne vogna ble ikke kalt kongevogna for ingenting!)

Bild
Slik ser den ut i 1:1.

Her må alle motorer og drev ligge under gulvnivå.
Derfor ble jeg meget inspirert da jeg fant masse stoff om å bygge motorboggier med kraftoverføring via O-ringer:
http://www.clag.org.uk/

I 0m har jeg litt mer plass å boltre meg på, så jeg undersøkte litt og fant ut at det finnes en Faulhaber på 15X12mm inkludert nedgiring på 1:39! Dette betyr at jeg ikke trenger noen ytterligere nedgiring.

Men jeg var litt urolig for at motoren skulle støye for mye, og bestilte et eksemplar fra Lemo Solar
( http://www.lemo-solar.de/ ) for å eksperimentere litt. Planen er å bruke tilsammen 4 banemotorer akkurat som på forbildet, men først ville jeg høre hvordan disse motorene *låter*, det er ikke moro med en modell som låter som en Volvo 240 (sikkert noen av dere svensker som skjønner hva jeg mener!).

Størrelsesmessig er motorene nærmest perfekte, her er den satt sammen med en aksling av den typen den skal monteres sammen med:

Bild

Bild

Det *ser* lovende ut, men hva med lyden? Om noen skulle være interesert har jeg lagd to lydopptak:

http://www.folk-rovere.org/mj/bilder/Mo ... e/1512.wav

http://www.folk-rovere.org/mj/bilder/Mo ... e/2224.wav

Det første er av 1512 motoren med gir, den andre er en 2224 Faulhaber som sitter i drivverket til Westinghouseloket. Lyden på 1512 motoren er akseptabel, men langt kraftigere enn 2224 motoren. Det må nevnes at sistnevnte er ekstremt stillegående og behagelig i lyden. Når man legger til bråket fra mitt hjemmelagde drivverk er det ikke sikkert forskjellen er så stor! Husk også at mikrofonen er plassert veldig nære motoren på opptaket.

Det viktigste er kanskje at lyden 1512 motoren lager ikke er for høyfrekvent og leketøysaktig. Det er jo tross alt elektromotorer i forbildet også. Planlegger ikke å benytte lyddekoder, for å si det slik!
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
lenelg

Re: Hjemmebygd motorboggi på konseptstadiet

Inlägg av lenelg »

Håvard,

Det verkar fattas några bilder till ditt inlägg?
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

lenelg skrev: Håvard,

Det verkar fattas några bilder till ditt inlägg?

Serveren er nede. Skal sjekke hva som er problemet.
Update 13.10.2009 11:09 : Det var strømbrudd hos nettleverandør, nå er ting oppe og går igjen som normalt.
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Hej Håvard, jag undrar om inte ljudet blir mindre "taggigt" från1512 då den har fått gå några timmar. Låt den gå under natten på medelfart så har den kanske tystnat lite till nästa morgon. Jag tycker den låter för "ny".

Vh

/johan
Vänliga hälsningar

Johan
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Har tenkt litt mer på denne motorboggien, og er kommet frem til at jeg vil ha et trepunktlagringskonsept for å sikre at alle 4 hjul er i kontakt med skinnene samtidig.

Min måte å gjøre dette på er å lagre opp akslingen i lengderetningen.
På denne prinsippskissen er det tegnet inn to alternative plasseringer av akslingen (rød og grønn)

Bild

Den røde plasseringen gir større sideutslag på hjulene enn den grønne. På denne detaljen ser man nøytral posisjon på akslingen (tegnet med svart) og med 1 grad vinkling på den røde og grønne:

Bild

I praksis betyr vel dette at boggien kommer en smule diagonalt på sporet når akslingen vipper.

Så mitt spørsmål er følgende:
Representerer det et problem å plassere den tverrgående akslingen så høyt som det som den røde, eller er det bare en teoretisk problemstilling?
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Skriv svar