Värsta nybörjarfrågan

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Jonny L

Värsta nybörjarfrågan

Inlägg av Jonny L »

Hej!
Jag har ganska länge funderat på att börja med MJ. Är dock inte så intresserad av att köpa det som redan är färdigt, så smalspårigt verkar ju vara kul, inte minst p g a byggandet.
Tänkte börja "samla på mig" lite prylar för att komma igång, men det är ju en djungel med likström, växelström, analogt och digitalt mm.

Jag har förstått att man kör med likström(?), men kan man köra med vilket DC-aggregat som helst (Fleischmann, Roco, Lima etc)?

Fler dumma nybörjarfrågor lär komma.

MVH
Jonny
Hauk
Kontakt:

Re: Värsta nybörjarfrågan

Inlägg av Hauk »

Jonny L skrev: Hej!
Jag har ganska länge funderat på att börja med MJ. Är dock inte så intresserad av att köpa det som redan är färdigt, så smalspårigt verkar ju vara kul, inte minst p g a byggandet.
Tänkte börja "samla på mig" lite prylar för att komma igång, men det är ju en djungel med likström, växelström, analogt och digitalt mm.

Jag har förstått att man kör med likström(?), men kan man köra med vilket DC-aggregat som helst (Fleischmann, Roco, Lima etc)?

Ja, det burde i prinsippet gå!

Men det er forskjell i kvaliteten. De enkleste aggregatene kjører ren 12V DC, dyrere og mer avanserte kontroller har ofte puls-funksjoner. Kan ikke forklare deg i detalj hva dette dreier seg om, men vet av personlig erfaring at puls-aggregat fungerer bedre.

Siden jeg ennå ikke har mer enn ett lok har jeg ikke brydd meg med å se på DCC ennå, jeg kjører med en Troller håndholdt kontroll kjøpt på USHobby for minst 20 år siden. Som strømforsyning bruker jeg en gammel Märklin trafo. Fungerer perfekt!

Men ønsker man å kjøre mer enn ett lok på samme bane kan det være lurt å sette seg inn i hva DCC er. Her er link til en Wikipedia artikkel om DCC.

Velkommen i gjengen, og husk, det finnes ingen dumme spørsmål!
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Behovet av att köra digitalt beror ju på vad du har tänkt göra med dina MJ-grejer när du väl har byggt dem. Det kostar lite mer pengar att köra digitalt, men ingen jag känner som har gått över till digitaldrift har ångrat sig.

Välkommen till hobbyn!
Jonny L

Inlägg av Jonny L »

Hej igen!
Tack för svaren. Hade tänkt bygga någon liten fabriksmiljö med ett eller ett par lok. Jag brukar vilja börja lite enkelt utan att plöja ner för mycket resurser från början, men gärna börja på ett sådant sätt att det ändå finns utvecklingspotential. Kan man börja med en enklare analog utrustning för att senare digitalisera?

MVH
Jonny
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Det kan man, och de flesta av oss som hållit på ett tag i hobbyn började förstås analogt. Finnessen med digitalisering på en sådan bana som du beskrev uppstår så fort du får mer en ett lok. Med digitalstyrning försvinner behovet av att kunna stänga av strömmen för att parkera ett lok, så du behöver inte dela in banan i sektioner med strömbrytare.

Poängen blir alltså kanske att slippa en del elkopplande, om man nu inte har det som sin hobby. Börjar man analogt så kanske en del arbete utförs i "onödan", så att säga, men omfattningen av det arbete beror ju på anläggningens omfång. Ju färre spår, desto mindre att koppla.
Jonny L

Inlägg av Jonny L »

Då finns det nog risk för att snåljåpen börjar analogt. Dock bra att veta att det går att konvertera senare.
Ett par andra frågor? Jag har noterat att 891 mm (H0n3?) är vanligaste smalspåret i Sverige, men jag är som Blekingebo lite intresserad av att efterlikna någon miljö från Karlshamn-Vislanda, som ju var en 1067 mm (H0m?). Är dessutom intresserad av att börja med en Z4p(t). T-versionen, som ju sent rullade på denna räls, verkar bara finnas hos Rimbo Grande (byggsats). Jag vill börja med något förhållandevis enkelt att bygga, så därför till frågorna. Om jag ändå väljer Z4p (H0n3), vilken byggsats är mest färdig/enkel, Rimbo Grande eller Byggsvenskt? Finns det fler byggsatstillverkare? Är Z4p/t lämplig att börja med?
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Både Bygg-Svenskt och Rimbo Grandes Z4-modeller har funnits som Z4t och rullat på Karlshamn - Vislanda.

Vilken som är lättast att börja med kan jag däremot inte hjälpa dig med. Rimbo Grandes version får du bocka ihop själv men är å andra sidan kantig i formen. Bygg-Svenskts modell av den modernare Z4p'n har rundare former som är svårare att bocka till men om jag inte minns fel så kommer denna byggsats med färdigbockad korg.
Jonny L

Inlägg av Jonny L »

Ok..jag trodde inte att Bygg-Svenskt tillverkade byggsatser till Z4t (12 mm spv).

Den rundare Z4:n, har den gått på 1067 mm spv? I såfall..har den trafikerat Karlshamn-Vislanda?
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Jag är rätt säker på att passformen på Rimbos byggsats är bättre.
Anders J

Inlägg av Anders J »

Den rundare Z4:n, har den gått på 1067 mm spv? I såfall..har den trafikerat Karlshamn-Vislanda?

Ja det har den kolla under Fotoalbum på länken nedan sedan historiska bilder (längst ner på sidan)
[link]http://kulturguide.regionmuseet.m.se/he ... index.html[/link]

MVH/A
Skriv svar