Lagergafflar

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
STEO

Lagergafflar

Inlägg av STEO »

Hej på Er,

...tänker återigen utnyttja den kunskapsbank som finns här. Jag har behov av lagergafflar i skala HO och helst då i mässing, etsade eller laserskurna. Finns det axelboxar och fjäderpaket också så kan det vara intressant men just lagergafflarna är de viktigaste...

...jag har återigen dragit igång med min 600mm bana i skala 1/32 främst genom att jag hittade dessa vagnarna på http://www.fcalvmodels.net/kits/32/. Beställning på de sluta personvagnarna är lagd för någon vecka sedan men ännu inget från tillverkaren men det kommer säkert...

...för dessa får jag tillverka "buggisiar" så lagergafflarna är ju för godsvagnarna...är det någon som vet var man kan få tag på sådana..??

Hälsningar,
Stefan Odenhammer, Karlskrona
Jan Frelin

Re: Lagergafflar

Inlägg av Jan Frelin »

Jag antar att du menar att du skall använda H0-gafflarna till smalspår i 1/32?
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

STEO skrev: Hej på Er,

...tänker återigen utnyttja den kunskapsbank som finns här. Jag har behov av lagergafflar i skala HO och helst då i mässing, etsade eller laserskurna. Finns det axelboxar och fjäderpaket också så kan det vara intressant men just lagergafflarna är de viktigaste...

...jag har återigen dragit igång med min 600mm bana i skala 1/32 främst genom att jag hittade dessa vagnarna på http://www.fcalvmodels.net/kits/32/. Beställning på de sluta personvagnarna är lagd för någon vecka sedan men ännu inget från tillverkaren men det kommer säkert...

...för dessa får jag tillverka "buggisiar" så lagergafflarna är ju för godsvagnarna...är det någon som vet var man kan få tag på sådana..??

Nå aner ikke jeg hvordan forbildet stil de 600mm vognene dine ser ut, men siden sporvidden din blir 18,75 mm er det kanskje en i det å kikke på engelske produkter i EM, P4 eller scale 4?

Dette er alle varianter over 1/76 i normalspor, og det gir en sporvidde på eksakt 18,83mm (Scale 4).
Dermed birde disse gaflene med lager og akslinger kunne brukes temmelig "rakt av".

Jeg kjøpte meg et sett Exactoscale lagergafler for P4 for å drive litt "Industrispionasje". Dette er et konsept som på et enkelt vis gir fjæring, og det er er et meget smart konsept, etter min mening.

Bild

Bild

Bild

Bild

De to siste bildene er en test for å se hvor mye en vogn må veie for at fjæringen skal slå inn.
Fjæringen bestemmes helt pg holden t av stivheten på tråden, så det er mulig å variere hvor stiv fjæringen skal bli.

Hjulene blir nok for delikate for 1/32, dette er finskalahjul av det kompromissløse slaget.
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
STEO

Inlägg av STEO »

Hej Håvard,

…och tack for Ditt mycket intressanta svar och jag respekterar verkligen Dina åsikter då Du är en sådan duktig modellbyggare…

…jag märker att mitt första inlägg saknar viss fakta men mina tankar kring en kommande modelljärnväg är en 600 mm bana ”någon stans i Sverige” och i skala 1/32. Först hade jag tänkt göra det enkelt för mig och använda en spårvidd på 16,5 mm och HO hjul med mera. Tack vara Ditt inlägg nu så har jag fått mycket att tänka på och engelsmännens 18,83 mm spårvidd är ju perfekt i skala 1/32…

…de lagergafflar som Du visade verkar fantastiska och när jag ”googlade” på ”Exactoscale” så hittade jag många intressanta web-sidor för skala P4. Bland annat så hittade jag Bill Bedfords sida [http://www.mousa.uk.com/index.html] där han säljer samma typ av lagergafflar samt massor av andra fina saker. Bara som exempel då jag hittade massor av användbara web-sidor…

…återigen Håvard , tack för Ditt inlägg även om jag nu måste börja om från början med planerna av modellbanan…

Bästa Hälsningar,
Stefan Odenhammer
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

STEO skrev: Hej Håvard,

…återigen Håvard , tack för Ditt inlägg även om jag nu måste börja om från början med planerna av modellbanan…

Bästa Hälsningar,
Stefan Odenhammer

Siden jeg er en versting til å spørre og grave selv, skulle det bare mangle at jeg ikke bidrar når jeg har en mulighet.
Hyggelig å være til hjelp!
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Jag har använt Bills lagergafflar i H0, jag tycker de är riktigt bra. Så det funkar också. Jag rescenserade dem i nåt nummer av Smalspårigt.
Skriv svar