Övergångsbryggor på Y6

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
1956

Övergångsbryggor på Y6

Inlägg av 1956 »

Kör en kombination av Y6-Ufv-Ub06; skall övergångsbryggorna vara utfällda till Ufv:n under gång?

/Rikard
MatsD

Re: Övergångsbryggor på Y6

Inlägg av MatsD »

Hej !

Övergångsbryggorna skall vara utfällda annars kan inte konduktören ta sig igenom tåget. Är det Jecos senaste modell du kör med så håller inte bryggorna för att stängas och öppnas hur många gånger som helst de är ganska sköra.

Mats Dahlström
1956

Inlägg av 1956 »

Tack Mats, jag inser nu att det var en ganska korkad fråga!

Ja, det är Jeco senaste rälsbussar som är mycket fina men som har några ganska trista brister varav en är den som du nämner. De andra är: nitarna som skall hålla ihop kopplingen mellan vagnarna passar inte och fungerar därför inte, den andra är att det är glapp i samma kopplingar vilket inte är så lyckat när manövervagnen skall skjuta släpen framför sig. Det går i sin tur ut över övergångsbryggorna.

/Rikard
MatsD

Inlägg av MatsD »

Hej Rickard!

Jag har bytt koppel på min Ufv sam Y6:a. http://www.halling.at har scharfenberg koppel enligt bilden nedan.

Bild

Man får göra nya hål för infästningen. Jag har bara kört ett släp efter så jag vet inte om det går med flera

Mats Dahlström
1956

Inlägg av 1956 »

Hej Mats!

Tack för tipset, om jag inte löser det på något annat sätt så beställer jag sådana.

/Rikard
Skriv svar