Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Re: Mälarviken Mollsjö Järnvägar
Tack Rikard den bilden gillar jag.
bermod
bermod

Stickspåret till lådfabriken nyballasterat. När det har torkat så använder jag en nagelborste och borstar bort överskottet med.

Mollsjö Lådfabrik, Knallhattens senaste bygge.
Vackra miljöer som vanligt Rikard och jäkla snygg faluröd Knallhatten fått till appropå min tråd om falurött, ser helt rätt ut i mina ögon. Du kan möjligen inte locka herr Knallhatten till detta forum och kanske skriva några målningstips i min tråd? Han är ju verkligen en skicklig husbyggare.

Här är förebilden! Stefan har medvetet spegelvänt gavlarna efter hur spårläggningen var tänkt att vara från början. Av praktiska och estetiska skäl blev sedan spåren inte placerade som det var tänkt, därför hamnade gaveln som ses ovan åt andra hållet.

Har dristat mig till att försvenska Viessmanns semafor 4500. På köpet får jag att funktionen är utmärkt. Även bommarna är Viessmanns som tyvärr går lite för fort men det känns som att de är av hög kvalité.
-
1956 skrev: Har dristat mig till att försvenska Viessmanns semafor 4500. På köpet får jag att funktionen är utmärkt.
Fiffig lösning, ser helt ok ut på bilden.

En lite mer närgången titt på Viessmanns semafor och bommar. Fundamenten till bommarna är inte permanent på plats ännu.
-
1956 skrev:
Har dristat mig till att försvenska Viessmanns semafor 4500. På köpet får jag att funktionen är utmärkt. Även bommarna är Viessmanns som tyvärr går lite för fort men det känns som att de är av hög kvalité.
Jag är mycket imponerad och inspirerad av din verkligen ursvenska anläggning - så som man tror sig minnas att verkligheten såg ut.
Dock, när du kommer till försvenskningen av semaforen, så har jag fått för mig att på svenska järnvägar skall signalvingen för färdriktningen sitta till vänster om masten. Vinge på höger sida gäller motsatt rikning, och har annan färg... I Tyskland är det tvärtom.
/Bengt
Bengt Andréasson skrev: Dock, när du kommer till försvenskningen av semaforen, så har jag fått för mig att på svenska järnvägar skall signalvingen för färdriktningen sitta till vänster om masten. Vinge på höger sida gäller motsatt rikning, och har annan färg... I Tyskland är det tvärtom.
/Bengt
Tack för komplimangen, jag är glad att du skriver så eftersom min ambition är att just försöka hitta det där typiskt svenska även om jag (och Stefan) inte bygger efter någon speciell förebild.
När det gäller semaforen så är jag helt medveten om att den är "felhängd" och det var efter moget övervägande jag trots det bestämde mig för att försvenska den. Eftersom Mälarviken-Mollsjä Järnvägar är en privatbana så tar jag mig friheten att falla utanför normala svenska normer men det är möjligt att detta övertramp är "to much".
/Rikard