Riktigt små motorer och kuggdrev..
Riktigt små motorer och kuggdrev..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Re: Riktigt små motorer och kuggdrev..
Spennende link! Prisene var til dels ekstremt hyggelige, ikke minst for kulelager.
Har du skaffet deg noen av motorene med nedgiring?
I såfall skulle det vært interessant å hørt et opptak av lyden disse motorene lager!
Jeg har tenkt å lage meg noen motorboggier med slike nedgirede motorer, men er litt engstlig for lydnivå/lydfrekvens på dem.
Tack för denna info. precis vad jag har letat efter små kugghjul i modul 0,3 och 0,4 ,även motorerna kan vara av intresse för små lokomotorer.
bermod
-
Ner till modul 0,1! Fantastiskt!
Hauk skrev: Spennende link! Prisene var til dels ekstremt hyggelige, ikke minst for kulelager.
Har du skaffet deg noen av motorene med nedgiring?
I såfall skulle det vært interessant å hørt et opptak av lyden disse motorene lager!
Jeg har tenkt å lage meg noen motorboggier med slike nedgirede motorer, men er litt engstlig for lydnivå/lydfrekvens på dem.
Har ingen erfarenhet av dem - råkade bara hitta en länk till sidan..
/ Lennart Elg
Nå har jeg plassert en prøvebestilling på kugghjul fra denne leverandøren.
Førsteinntrykket er veldig bra, ryddig nettbutikk som aksepterer kreditt/debetkort, PayPal og sjekk.
Kommer tilbake med rapport av hvordan dette utvikler seg.
I mellomtiden et par spørsmål om tannhjul.
Jeg skal koble sammen to stk. Modul 0,3 tannhjul med 25 tenner og ytre diameter 8,1mm.
Hva blir akselavstanden på disse hjulene?
Har valgt ett hjul i Polyacetal, og ett i messing. Mener å ha lest at det er lurt å ikke ha to messingtannhjul mot hverandre? Husker jeg rett?
-
Hej!
Modulen gånger antal tänder blir väl den diameter som blir till kuggarnas "mitt" (delningsdiametern). D v s två av dina 25 kuggars 0,3 moduls hjul bör sitta 0,3*25 = 7,5 mm isär. Dessutom är delningsdiametern plus 2*modulen = ytterdiametern, och det verkar ju stämma!
Andras erfarenhet av att blanda plast- och metallkugghjul mottas gärna av mig också!
Mvh/Tomas J
Modulen gånger antal tänder blir väl den diameter som blir till kuggarnas "mitt" (delningsdiametern). D v s två av dina 25 kuggars 0,3 moduls hjul bör sitta 0,3*25 = 7,5 mm isär. Dessutom är delningsdiametern plus 2*modulen = ytterdiametern, och det verkar ju stämma!
Andras erfarenhet av att blanda plast- och metallkugghjul mottas gärna av mig också!
Mvh/Tomas J
-
Analyserar man sortimentet är det inte så omfattande under 0.3.
På 0.3 finns några roliga storlekar men totalt verkar pris och sortiment vara sämre än Lemo Solar ändå.
Priset på 25 kuggars hjul med fläns är ungefär hälften hos Lemo Solar.
( http://www.lemo-solar.de )
Dessutom hittade jag en rolig ny motor...

På 0.3 finns några roliga storlekar men totalt verkar pris och sortiment vara sämre än Lemo Solar ändå.

Anders Johansson skrev: Analyserar man sortimentet är det inte så omfattande under 0.3.
Jeg kikket på sortimentet hos Lemo Solar, (Det er der jeg kjøpte motorne) men jeg trengte tannhjul med flens for å få plass, og det fant jeg ikke hos LS.
Forøvrig er det utrolig kronglete å betale hos LS, de aksepterer hverken kort elle PayPal. Og når jeg betaler med bankoverføring insisterer de på at alle omkostninger skal dekkes av kjøper. I mitt tilfelle betyr det nærmere 100,- nkr. i transaksjonskostnader.
Jeg kan ikke fatte at ikke alle nettbutikker benytter seg av PayPal!
Den motoren du har funnet er jeg ganske sikker på er den samme som jeg har kjøpt, men uten nedgiring. Hva var prisen?