Överföringsvagnar
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: Överföringsvagnar
Tomas, en bild skulle hjälpa jättemycket!
Re: Överföringsvagnar
Efter lite eftertanke vill jag nog ändra konceptet lite. Gör inget golv för kopplet på själva överföringsvagnen. Om man bara sätter i ett koppel kan man ju även koppla två överföringsvagnar mot varandra (om kurvradierna tillåter och för hand eftersom kopplen inte kommer att fungera som något annat en en krok). Gör sedan stången enligt följande recept
1. Kapa till ett mässingsrör (2,3mm) lite kortare än dragstången önskas.
2. Kapa till två snuttar mässingsrör (3,15mm), så långa att en bit av "bakdelen" av det kadeekopplet kan pressas in i röret och rören kan överlappa varandra lite.
3. Löd fast snuttarna i var ände av det smala röret.
4. Ta en liten bit överbliven plåt och löd två tungor som sticker ut c:a 1cm utanför snuttarna.
5. Bocka upp lungorna lite, annars får inte kopplet plats
6. Epoxylimma Kadeekoppel (N-skala blir nog bäst) i hålen i snuttarna.
7. Måla stången SJ-brun och om man vill limma fast en svart klen kabel som liknar en tryckluftslang.
Nu kan man bara lägga stången i kopplet på sin vanliga vagn, eller lok utan att kopplet glider igenom och sedan lägger man i stången i överföringsvagnens koppel (som befinner sig mycket lägre än lokets). Nu är det bara att åka.
Dessa stänger kan man göra olika långa för olika ändamål. Längre till koppling mot vagn/lok och kortare för koppling mellan två överföringsvagnar.
Tomas
1. Kapa till ett mässingsrör (2,3mm) lite kortare än dragstången önskas.
2. Kapa till två snuttar mässingsrör (3,15mm), så långa att en bit av "bakdelen" av det kadeekopplet kan pressas in i röret och rören kan överlappa varandra lite.
3. Löd fast snuttarna i var ände av det smala röret.
4. Ta en liten bit överbliven plåt och löd två tungor som sticker ut c:a 1cm utanför snuttarna.
5. Bocka upp lungorna lite, annars får inte kopplet plats
6. Epoxylimma Kadeekoppel (N-skala blir nog bäst) i hålen i snuttarna.
7. Måla stången SJ-brun och om man vill limma fast en svart klen kabel som liknar en tryckluftslang.
Nu kan man bara lägga stången i kopplet på sin vanliga vagn, eller lok utan att kopplet glider igenom och sedan lägger man i stången i överföringsvagnens koppel (som befinner sig mycket lägre än lokets). Nu är det bara att åka.
Dessa stänger kan man göra olika långa för olika ändamål. Längre till koppling mot vagn/lok och kortare för koppling mellan två överföringsvagnar.
Tomas
Re: Överföringsvagnar
Jag har tyvärr inga bilder, och heller ingen stång. Bild kan komma frammöver när jag byggt stänger. Mina förra var annorlunda gjorda. Det jag beskriver är hur jag tänker försöka göra. Någon kanske hinner före mig nu när jag gjort receptet utan att själv provbygga.
Tomas
Tomas
Re: Överföringsvagnar
Jag glömte säga att tungaorna som ska bli tak ska klippas till rätt längd efter att kopplen är fastlimmade men det gissar ni byggare nog ändå 
Tomas

Tomas
Re: Överföringsvagnar
Puh - så skönt att läsa ditt inlägg TomasP
Det var den lösningen jag också tänkte mig. Känns ju som att man vill ha en koppelstång såsom förebilden.
Då finns det iallafall skuggan av en chans att man kan rampa.
Var fanns det ramper på SRJ ? Uppsala ??
Tilman
Det var den lösningen jag också tänkte mig. Känns ju som att man vill ha en koppelstång såsom förebilden.
Då finns det iallafall skuggan av en chans att man kan rampa.
Var fanns det ramper på SRJ ? Uppsala ??
Tilman
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: Överföringsvagnar
Det fanns ramp i Uppsala.
Re: Överföringsvagnar
TomasP skrev: ...Nu kan man bara lägga stången i kopplet på sin vanliga vagn, eller lok utan att kopplet glider igenom och sedan lägger man i stången i överföringsvagnens koppel (som befinner sig mycket lägre än lokets). Nu är det bara att åka.
Dessa stänger kan man göra olika långa för olika ändamål. Längre till koppling mot vagn/lok och kortare för koppling mellan två överföringsvagnar.
Har sett samma idé tidigare, på en amerikansk timmerbana. Timmerbanorna använde ofta "link-and-pin"-koppel, och långa dragstänger när det behövdes för att nå in under överskjutande laster. Syftet var detsamma som med Tomas idé, att kombinera Kadee-kopplens enkelhet med möjlighet att använda dragstång. I stället för metalltungan använde den här killen Kadee-kopplets järntråd, men böjde tråden till ett "L" och monterade den upp och ned, ovanpå kopplet.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: Överföringsvagnar
Alla har väl sett den här? Månadsbilden från historiskt.nu:
http://www.historiskt.nu/diverse/kalend ... t_ramp.jpg
http://www.historiskt.nu/diverse/kalend ... t_ramp.jpg
Re: Överföringsvagnar
Underbar bild! Det roligaste med den är att se den lastade Os-vagnen med de liggande plankorna som stöttar lasten i sidled samt fallet och surrningen av presenningen. Noterar också avsaknaden av gavelstolpar.
/Göran T
/Göran T
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: Överföringsvagnar
Jag har inte kommit underfund med om de rampar på eller rampar av.