Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Peter Estelius

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Peter Estelius »

Kan bara hålla med.

Genom att man för in ett trafik-/transportslag till i bilden som komplement till tåg och biltrafik så ökar dynamiken tycker jag.

Sedan finns ju allt från västkustska ocean- och färjehamnar till små inlandshamnar allt efter önskad förebildlig situation. Jag föredrar de västkustska därför att jag är född i Helsingborg och sedan uppvuxen i Göteborg. Tåg, bil och båt har alltid varit delar i en helhet.

Ovanpå allt detta så ökar ju också möjligheterna till detaljering enormt mycket. Beroende på avbildad tidålder så ser kajerna olika ut. Allt från lätt röriga och fullastade med gods, till dagens strikta containerlabyrinter. Men mitt i allt det så finns mänskligheten och alla de småsaker vi människor gör/hittar på/fixar till för att skapa en miljö.

Så visst är det en komplex miljö med mycket innehåll, och det är väl därför den har sin charm antar jag. Så visst tycker jag att det är relevant, i högsta grad.

mvh

/Peter
Z4p

Re: Söker bild/Ritning på hamnkran, helst Göteborgsk sådan

Inlägg av Z4p »

Hej Peter

Ett tips om en billig kran kan vara:

Engelska Dapol (Visserligen engelsk OO / 1:76)
En byggsats för ca GBP 8-9/st för en hamnkran
Artikel CO30

http://www.thesignalbox.co.uk/index_new ... b_cat2_id=

Har inte byggt någon själv - men väl en annan Dapolbyggsats - som var helt ok givet priset.

Nya Lejdare, detaljer och målning kan säkert försvenska kranen och kanske skala om den till HO

MVH / Fredrik
Skriv svar