Nu närmar sig allvaret. Jag har gjort upp med en vän med snickeri om att få hjälp med själva tågbordet. Här är problemet att han föredrar att bygga tågbordet med botten i masonit, därtill skulle jag också få ett topplock i samma material till tågbordet som skydd vid transport på räcke till bil. Landskapet skulle byggas i cellplast ("rosa frigolit"). Frågan är om man kan lägga kork på detta material eller om man måste lägga plywood. Öppen fackverkskonstruktion är han inte inne på. En fördel vid transport är att anläggningen skyddas både uppifrån och underifrån. Det kommer dock krävas två personer vid av och pålastning.
Nu måste jag också bli klar med planskissen. Efter synpunkterna om att inte ha för stark stigning samt ge ordentlig plats för växeln så har "killed my darlings" blivit nödvändigt. Tågbordet blev till slut lite väl stort när jag varje gång valde att utöka anläggningen något för att få plats med större radier och verkliga mått, inte minst för glasbruket.
Därför tar jag bort både växeln och glasbruksdelen i en första omgång och fokuserar på Hillringsbergs bruk och Bergsvikens hamn med rundbana som också kan fungera som vändmodul och senare byggas till med växel och glasbruk eller annat. Det kan synas lite oegentligt när den stora smalspårsbanan gick mellan Bergsviken och glasbruket och bara en liten mellan Hillringsberg och Fors. Men jag har redan gjort mycket av förarbetet med bearbetning av foton från byggnaderna vid Hillringsberg, vid glasbruket är de flesta byggnaderna rivna.
Huvudelen med Hillringsberg och Bergsviken har måtten 170x140cm. Modulen för att göra anläggningen till en vändmodul var tänkt ca. 90x60 cm men den behöver bli bredare. Därutöver finns en bangård för uppställning av tåg tänkt att vara en halvt dold skuggbangård med utrymme för smalsspårets växel med reversal delvis på banvall framför.
Stigningen på smalspåret räknar jag blir 4%. Första loket på banan drog max 4 vagnar lastade uppåt, andra loket 6 och det sista loket med 4 axlar max 9 vagnar. Växeln had jag tänkt skulle ta max 6 vagnar. Å andra sidan var vagnarna mycket korta så det skulle inte vara någon omöjlighet med den större plats som nu ges för växeln att ge plats för 9 korta godsvagnar. 6 vagnar vet jag att det går att dra uppför, 9 vagnar blir kanske svårare, om det nu över huvudtaget skulle gå att få till ett fyraxlat smalspårlok liknande det Junglok som fanns på banan.
Tillräcklig höjd (5 cm) till normalspåret som korsar smalspåret vid hamnen på en bro fås genom en svag lutning upp till bron över smalspåret samt en mindre stigning från bruksplan upp till korsningen med normalspåret.
Mitt största bekymmer är att söka få trespårsräls i rundbanan. Platsutrymme är ju alltid ett problem. Att lägga ner pengar på trespårsväxlar för att göra det möjligt för smalspårståg att åka runt banan är därför motiverat. Det skulle öka möligheterna också för att ansluta andra smalspårsmoduler med krav på stora radier.
Men trespårsväxlarna (Tillig) är en knäckfråga då de bara finns i utförande där smalspåret ligger på ena eller andra sidan, och ofta så att det krävs byte av sida mellan växlar. Grundproblemet är att i rundbanan behövs kurvväxlar där smalspåret hamnar på insidan men för att komma till behövs växel där smalspåret ligger på utsidan. Jag behöver lägga in två tilläggsspår för att växla sida och det gör spårplanen mycket bredare, åtminstone för yttre spåret till vändslingan. Om jag utvidgar tågbanan mer blir den otymplig och liknar snart måtten till den urspungliga panen som skulle innefattat både växel och glasbruk på 200x140cm.
Så jag har börjat skissa på att lägga rundspårslingan för smalspåret vidare för att få plats för spår där smalspåret skiftar sida.
Men dessa spår tycks mycket långa hos Tillig. Kan man korta dem? Annars har jag stora problem. Jag skulle vija göra dem 10 cm långa.
Som avslutning en tydligare planskiss (men utan tankarna om plats för trespårsväxlarna):