Projekt Gp!

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Patrik E

Re: Projekt Gp!

Inlägg av Patrik E »

Grymt lovande! När det gäller foton på de olika individerna borde det inte vara något problem eftersom det finns bevarade exemplar av varje SJ 3117, 3132, 3042. Ritning finns i Ånglokslära på 3132
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja denna ritning har jag, men jag behöver ritning på VGJ och den tidiga SJ varianten. I processen har jag lärt mig att det skiljer en del mellan typerna, bla har ju SJ 1943 högre pannläge och ändrade panndetaljer!
Alltså - jag behöver hjälp ( det är alltid en bra början när man inser i alla fall det!)

Göran
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Applåder till Göran för att han tar projektet vidare.

Jag deltar gärna längre fram då det gäller att bolla med ideér och detaljeringsgrad för utformadet av etsunderlagen. Hör av dig.

Då det gäller bilder sitter jag på någon bild på maskinen i Faringe som jag skickar över då jag kommer hem (är utomlands nu).

Det finns också en bildsite om Gp/Gt loken som man hittar om man söker på "Gp-lokens hemsida" (hem.bredband.net/b284322/jvg/Gp/). Här finns en uppsjö av bilder på olika individer. Krister Persson kanske kan bidra med bilder i högre upplösning om man frågar.

Hur är tanken med cylindrarna? Blir de gjutna i mässing? Flyttas de ut för 12mm chassiet iså fall?

Ett riktigt ärovärt projekt detta!

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Gäst

Inlägg av Gäst »

Eftersom jag börjar få en hel del frågor om hur framtagningen av Gp-loket löper, vill jag bara kort meddela:

1. Vi är nu inne på testunderrede nr 3, vilket vi hoppas skall löpa bättre än de två tidigare.
2. Vi har börjat rita växellådan. Problemet är att få tillräcklig utväxling.
3. Jag skall beställa hjul till loket, samt axlar för de olika spårvidderna. Jag kommer att göra hjulen i utförande som på SJ sista variant. Jag vet inte om hjulen på t.ex de VGJ beställda var annorlunda ( förutom hjuldiametern)
4. Jag kommer att ta fram ett litet överlager av hjulen om det finns intesse att köpa hjul löst.
5. Att göra loket för 9 mm ter sig allt svårare, bla på att ramverket blir väldigt trångt för växellåda mm.
Att ta fram en speciell växellåda för ett 10-tal lok klarar jag inte.

6. Cylindrar, pannstöd, eldstad, panngavel mm gjuts i mässing på samma sätt som BJ loket (byggbeskrivning finns på min hemsida) och MLJ 3 Berg som postas till kunder som förbeställt. Denna modell är nu slutsåld, och en ny serie blir klar i februari!

Jag återkommer med mer information under januari, när det finns mer tid för detta projekt. Men redan nu skulle jag vilja vädja om hjälp med bilder, och spec ritningar på de tidigare loken.
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Hej Göran och andra.

Läggs projekt Gp ner nu då du avvecklar firman? Hur gick det med hjulen? Hann du beställa dessa? Kommer du att få dem levererade.

Trist om projektet läggs ner då det ändå hade kommit rätt långt vad jag förstår.

Har dock förståelse för din personliga situation Göran.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vet inte om jag får svara här, men projektet drivs vidare, dels på grund av att jag kommit en bit på väg med en del beställda delar och hjul, dessutom som ståd till en vän som behövde jobbet. Den går att beställa fortfarande, och många som förhandsbokat har ännu inte meddelat spårvidd eller variant.
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Hej Göran

Klart att vi får prata om Smalspåriga kommande modeller här på forumet, var skulle vi annars göra det? Det vi i styrelsen reagerade på var att folk började beställa rent handgripligt, vilket inte är syftet med forumet. Jag ser heller inget hinder i att man i forumet som tillverkare skapar en "poll" för att utröna intresset för en viss modell. Kör i vind!

Kul och bra att Gp-projektet löper vidare. Säg till om du behöver bollplank med Gp:n och Kalmarlokomotorn.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Skriv svar