Linje lokomotor i modell!

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Gäst

Linje lokomotor i modell!

Inlägg av Gäst »

Jag har full förståelse för att det finns starka önskemål om ånglok och Tp-lok för smalspårsrallaren. Som jag skrivit tidigare kommer jag inte att göra något nytt ånglok förrän Gp-loket är i hamn – någon Tp kommer aldrig från HNJ Verkstad.
Eftersom den tidigare tråden tenderade att handla om önskade fordon i st. f. Den föreslagna lokomotorn, startar jag en ny tråd.
Jag kommer att göra en modell av de 3 linjelokomotorer som Kalmar Verkstad tillverkade för VGJ (nr 2), ÖJ (nr 31) och LJ, under förutsättning att jag får 50 förhandsbeställningar. Det går alltså bra att göra fasta beställningar till info@hnjverkstad.eu.
Priset blir ca 2000 kr!
Modellen byggs upp på följande sätt:
- Gjuten bottenplatta i vitmetall. Fäste för enkel montering av Kadee koppel kommer att finnas.
- Gjutna motorhuvar i vitmetall.
- Hytten görs etsad för att få finare fönsterstolpar mm. Gjuten hytttak!
- Gjutna detaljer, bla banröjare för ÖJ loket.
- Etsplåt med bla kylar jalusier och bansignaturer
- Färdigmonterat underrede med Mashima motor och svänghjul
- Jag skall försöka få underredet förberett för installation av decoder.

Trots att modellen får mycket hög detaljrikedom, blir den mycket lättbyggd. Den som vill kan limma ihop hela modellen, en mycket bra modell för att börja bygga själv!

Modellen kan fås för ”alla” tre spårvidderna – 9, 10,5 och 12 mm! Bild kommer att finnas på min hemsida eller kan fås direkt från mig om du sänder ett mail!

Förebilden hade följande data:
Längd ö buff: 6460 mm
Motoreffekt; 2x85 hkr
Vikt: 9.6 t
Loken var växlade för 52 km/h och hade tryckluftsbroms för att kunna användas i linjetjänst. Loken övertogs av SJ som Z4p.

Detta är alltså ett perfekt lok för att skapa variation på din smalspårsbana – passar i tidsrummer 1937 till 1950 tal.

Hjälp!
Jag skulle behöva ritningar och bilder av dessa lokomotorer! Allt av intresse!
Användarens profilbild
Klas Blomberg

Re: Linje lokomotor i modell!

Inlägg av Klas Blomberg »

För att vårt forum skall fortsätta vara ett forum där vi diskuterar och inte bli en marknadsföringsplats/beställningslista förslår jag att vi tar Göran på orden och skickar våra beställningar/frågor/önskemål till hans mail och kollar in hans hemsida. Jag skulle tro att även Göran föredrar att få beställningarna den vägen!

Denna tråd avslutas härmed
mvh Klas Blomberg, nytillträdd webmaster
Göran Nilsson skrev: .... Det går alltså bra att göra fasta beställningar till info@hnjverkstad.eu.
....
Bild kommer att finnas på min hemsida eller kan fås direkt från mig om du sänder ett mail!
....
Jag skulle behöva ritningar och bilder av dessa lokomotorer! Allt av intresse!
Jan-Inge Gunarsson

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Hej alla!
Om man får tycka och skriva ner sina tankar på detta forum och att vi ska ha ett någorlunda aktivitet forum, kanske vi skall tillåta marknadsföring från enskilda etsare typ Göran O, Tobias och småfirmor typ Göran Nilsson, och låta det få förekomma.
Sedan att ordrar och enskild mailtrafik sker direkt mellan berörda, och inte skall förekommer här bör vara självklart.
En efterlysningar av "producenterna" på bilder och ritningar gynnar ju bara oss alla. Enklare för berörda att få underlag för att ge oss riktigare och bättre etsplåtar.
Vi byggare får ju bara enklare att hitta de modeller vi vill ha om "etsarna" visar vad de tagit fram, som för min egen del och min senaste förvärvade modell. Det var plåten till Ohsa loket som Kaj Nilsson tog fram åt M Brane.
Hur skulle jag annars fått vetskap om den?
Min ståndpunkt. Marknadsföring av småproducenter!
Ser fram emot att frågan ventileras.
Olsson

Inlägg av Olsson »

Även om det handlade om vart man skulle skicka beställningarna på VGJ/ÖJ-lokomotorn måste jag säga att jag håller med!

I ena stunden klagas det på smalspårsbyggandets låga tempo och den dåliga farten på forumet, annonsering av den här typen ser jag som ett sätt att öka intresset och därmed blåsa "nytt liv" i smalspårsrallandet. Jag beklagar bara att jag själv inte kan bistå med ritningar.
Ante S

Inlägg av Ante S »

Håller med. Trådarna kring planerade smalspårsmodeller innehöll flera diskussioner i en. Jag tycker dessa diskussioner är bland de viktigaste om man bygger svenskt smalspår i H0 eller 0 och att då en tillverkare medverkar i diskussionen är ju bara bingo. Då kan man ju få direkt respons på vad som är möjligt, var problemen finns vilket skapar en större förståelse tillverkare och konsumenter emellan. Tappar vi den kontakten blir diskussionerna bara ett rabblande av önskemodeller vilket jag inte tror främjar hobbyn ett smack, snarare blir alla frustrerade över att det inte kommer något på ångloksfronten exempelvis. Jag kan också kommentera det faktum att jag var den förste som via detta forum anmälde mitt intresse för Görans lokomotor. Jag gjorde detta medvetet för att visa både Göran och alla här att jag hade passerat diskussionsstadiet och ville beställa geschwinnt. Kan bli trist om femtio inlägg säger "jag vill också ha en" men det kändes viktigt att visa Göran att vi smalspårsbyggare kan nappa och inte förlora oss i just rabblande av önskemodeller. Vi har ju gjort det förr...

Ante
Skriv svar