Motala motorvagn i modell!

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Gäst

Motala motorvagn i modell!

Inlägg av Gäst »

En ytteligare modell som kan bli verklighet är de motorvagnar Motala tillverkade för VÅHJ och FJ.
Vagnen skulle göras i resin, annars uppbyggnad som lokomotorn! Prisnivå ca 2700 kr - lev efter lokomotorn under 2010. Modellen görs endast om jag får tillräckligt med beställningar och om jag får tag på kompletterande material, gärna via detta forum!

HNJ Verkstad
Ante S

Re: Motala motorvagn i modell!

Inlägg av Ante S »

Är det alltså motorvagnarna litt Xo2p och Xo3p du menar? Kanske rent av Xo4p? Det är ju rätt häftiga fordon, jag är rätt svag för Xo4p, om man bygger Småland på 50-talet är ju dessa rätt gjutna. Det jag har sett är bilder på Xo2p och Xo4p i boken "Smalspåriga dragfordon och rälsbussläp vid Statens Järnvägar". Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med Anders Jansson i Göteborg om detta.

Ante
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Hade inte SRJ en likadan?
Mats Dahlström

Inlägg av Mats Dahlström »

Jo SRJ hade en exakt samma motorvagn. Enligt Falkenbergs boken så beställdes FJ:s motorvagn samtidigt som SRJ:s ett bra val till motorvagns byggsats

Mats Dahlström
Ante S

Inlägg av Ante S »

Det vore en intressant modell men kan ingen lägga ut bilder av dessa?

Ante
Ante S

Inlägg av Ante S »

Besvarar själv frågan. PÅ Järnvägshysteriskt forum fick jag tipset om Motala Verkstads bildarkiv; där bilder på VÅHJ 15 och 16 samt SRJ 105 finns. I synnerhet VÅHJ 15 är en häftig vagn -tycker jag. Många bilder på denna inklusive interiör. Tydligen hade VGJ även motsvarande Xo4p =VÅHJ 16, där ser man.

Ante

[link=http://www.motala-industrimuseum.com/pi ... o-8209.jpg]Motalas bildbank[/link]
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Ante S skrev: Besvarar själv frågan. PÅ Järnvägshysteriskt forum fick jag tipset om Motala Verkstads bildarkiv; där bilder på VÅHJ 15 och 16 samt SRJ 105 finns. I synnerhet VÅHJ 15 är en häftig vagn -tycker jag. Många bilder på denna inklusive interiör. Tydligen hade VGJ även motsvarande Xo4p =VÅHJ 16, där ser man.

Ante

[link=http://www.motala-industrimuseum.com/pi ... o-8209.jpg]Motalas bildbank[/link]

Men den motorvagnstypen du länkar till hade mig veterligen inte FJ någon. FJ's stora motorvagn var väl ett NOHAB bygge om jag inte minns fel.
Modellen det rör sig om är väl den mer kantiga motorvagnstypen med bakåtlutande vindrutor, tror även BKB hade en sådan.
Mats Dahlström

Inlägg av Mats Dahlström »

Bild

Bild

Här är bilderna från Motala industri museum visar SRJ motorvagn 105 senare 1105

Tittar man i Falkenbergbiken så ser man att denna motorvagn fanns på FJ
banan hade även en liten vagn från Nohab som ser helt annorlunda ut

Mats Dahlström
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Mats Dahlström skrev: Bild

Bild

Här är bilderna från Motala industri museum visar SRJ motorvagn 105 senare 1105

Tittar man i Falkenbergbiken så ser man att denna motorvagn fanns på FJ
banan hade även en liten vagn från Nohab som ser helt annorlunda ut

Mats Dahlström

Just det, det var så den såg ut, tänkte på den lilla Nohab-vagnen och fick för mig att det var ett Motala bygge. Såg nu när jag tittat i min FJ-bok att jag glömt att det ju fanns 3 st motorvagnar på FJ.
Jag rörde ihop tillverkarna av FJ's motorvagnar.
1:an var en ombyggnad av personvagnen 12 till motorvagn utförd av Tidaholms Bruk AB.
2:an är NOHAB-vagnen
3:an är alltså Motalavagnen som modellen har som förebild.

Synd att Ante hade fel för motorvagnstypen han länkar till har jag också alltid tyckt varit häftig så det kunde varit en kul modell.

Passade även på att göra bilderna i Mats citerad inlägg klickbara till större bilder.
Ante S

Inlägg av Ante S »

Nja, jag menade vad jag menade, däremot bidde länken fel p g a strul. Jag råkade länka till fel ställe, det bidde till bilden av VÅHJ 15 istället för till menyn vilket var avsikten. Men Göran pratade ju även om VÅHJ-vagnar så den bild jag råkade länka till kanske inte är fel heller, eller?

Ante
Skriv svar