Nu gör jag som andra skriver att vi inte ska göra, önskar annat än det som föreslås. Men jag måste haka på Tp förslaget då jag alltid gillat Tp loken och blev rejält besviken då det visade sig att Brimalms Tp som dom påstog (och t.o.m fortfarande gör på sin nya webbsida) var i 1950-60-tals utförande i själva verket var i 1980-90-tals utförande. Alltså ett utförande som loket aldrig haft mer än som museilok. Så ett korrekt Tp lok hade varit intressant.
Men annars hade det varit trevligt med lite 2-axliga smalspåriga personvagnar vilket det bara finns en av, CFp från RG.
Lokomotorn är nog inget för mig, tyvärr.
Nytt lok för smalspår?
Re: Nytt lok för smalspår?
Tvåaxliga personvagnar finns från Göran Olsson i ett antal varianter, uteslutande lanterninvagnar i o f s men ändå. Den klassiska varianten med fyra dubbelfönster har i alla fall funnits liksom en läcker CD från LSSJ. Men visst behöver bredden på smalspårsutbudet öka. Därav min inställning till fler Tp etc. Så jag hoppas att vi kan visa tillverkare som Rimbo Grande och HNJ-V att det finns ett underlag för fler smalspårsmodeller och att en del luckor i utbudet kan fyllas ut. Gärna i form av vitmetallmodeller med körklara drivningar. För visst vill vi väl lite till mans ha fler varianter av just tvåaxliga passvagnar t.ex. vagnar med högvälvt tak och jag ser gärna på sikt ett ånglok av lite äldre modell, t.ex. NOHABs klassiska 1´C-lok (typ GJ 5-7 och 9, DONJ 7, ROJ 1-2 m fl). Så visst, även jag har en önskelista. Men det är ett senare steg, själv köper jag en Gp (om den kommer för 9 mm) även om den inte passar in hos mig till 100% just för att bidra till att den verkligen blir av (plus att en Gp är ett häftigt lok!). Lokomotorn däremot är lättare att få in i storyn kring min bana så den är mer gjuten. Troligen hyrde min bana en Gp under tidigt 50-tal för att täcka upp för ett skadat lok eller nåt i den stilen. Eller så köpte de verkligen en numera helt bortglömd individ som aldrig kom att tillhöra SJ... Om den verkligen leverades från tillverkaren vill säga.
Ante
Ante
Re: Nytt lok för smalspår?
Jag instämmer med flera av de föregående inläggen, Görans idé med en Kalmar lokomotor av den här varianten skulle bli ett fint komplement till många svenska smalspårsrallare. Den kommer att passa fint i min egen anläggning som söker förebilder från forna VGJ. För mig som relativt nybliven smalspårsrallare är det ändå fantastiskt vad mycket olika smalspårsmodeller som tas fram hela tiden. Det kunde man inte ens drömma om för 20-25 år sen.
/Magnus Johansson
/Magnus Johansson