Nytt lok för smalspår?
-
Re: Nytt lok för smalspår?
Fast linjelokomotorer var inte speciellt vanliga innan Z4p dök upp. Jag kan på rak arm inte komma på någon bana med persontrafik som övergick till lokomotordragna tåg innan 1950. Däremot slog rälsbussen igenom på bred front så fort Hilding Carlssons boggibussar blev tillgängliga.
Det har du ju rätt i. Men dessa 3 lokomotorer var i alla fall ett försök att motorisera lokalgodståg - persontåg drog de nog aldrig.
ÖJ hade ju 2 st Kalmarbyggda lokomotorer ( olika typer) som var avsedda som linjelok, så åtminstone på Öland drogs en del gods med 2ömotoriga lokomotorer!
ÖJ hade ju 2 st Kalmarbyggda lokomotorer ( olika typer) som var avsedda som linjelok, så åtminstone på Öland drogs en del gods med 2ömotoriga lokomotorer!
Nej, det stämmer att banorna inte gick över till lokomotordrift i nämnvärd omfattning. Statliga GJ hann börja med Z4p i testtrafik inom bland annat persontrafik 1948 någon månad före förstatligandet men fann att det inte funkade så bra. Detta ledde sedan till att SJ testade och utvecklade multipeldriften på just Gotland. Z4:orna var f ö redan SJ-märkta men skulle ha hetat GJ 1 och 2. ÖJ, ÖSmJ m fl med olika typer av större lokomotorer, VGJ:s misslyckade diesellok var andra stapplande steg. Men det intressanta jag tycker med Görans förslag är att vi får chansen att få en uddatyp på smalspårsbanorna, något som speglar verkligheten en bit in på 60-talet. Som nämnts, smalspåret utmärks ju av många typer i få exemplar och ålderdomliga fordon i trafik länge. Ett större diesellok av ovan nämnd typ borde definitivt kunna platsa på vilken anläggning som helst i egenskap av dragare av lokalgodståget (som ju är sååå typiskt smalspår) och som växellok på brukets stickspår eller liknande. Om så önskas i kombination med Z4p. Att det DESSUTOM kan uppträda både i EJ och SJ-mundering gör ju inte saken sämre. De flesta smalspårsbyggare får därigenom ett utmärkt tillskott till dragfordonsparken (som jag antar är rätt liten, min består av två Np och en Z4p). Som jag ser det handlar alltså frågan om huruvida vi smalspårsbyggare vill ha två lok (diesel + Gp) eller bara det sistnämnda. Jag tycker svaret är givet.
Ante
Ante
Hej!
Tycker att Görans förslag låter väldigt intressant! Tillgången på dragfordon för oss smalspårsrallare med svensk 891 förebild är ju inte så riklig. Kan bara hålla med Ante! Låt oss inte vara alltför snäva i våra önskemål. Det är inte lätt för en tillverkare att uppfylla alla olika önskemål om modeller. Antagligen är önskelistorna lika många som vi är modellrallare =) Kan vi visa Göran att det finns en marknad för smalspår är han kanske villig att förse oss med ännu fler intressanta modeller i framtiden….
Mvh
Anders
Tycker att Görans förslag låter väldigt intressant! Tillgången på dragfordon för oss smalspårsrallare med svensk 891 förebild är ju inte så riklig. Kan bara hålla med Ante! Låt oss inte vara alltför snäva i våra önskemål. Det är inte lätt för en tillverkare att uppfylla alla olika önskemål om modeller. Antagligen är önskelistorna lika många som vi är modellrallare =) Kan vi visa Göran att det finns en marknad för smalspår är han kanske villig att förse oss med ännu fler intressanta modeller i framtiden….
Mvh
Anders
- Klas Blomberg
Om jag inte är helt ute och cyklar så kom en lokomotor av den här typen sedermera till DONJ i en läcker grön-orange målning, finns numera bevarad på JTJ
Kommer modellen för 9mm är jag helt klart intresserad - även om den egentligen är alldeles för modern för mig
http://www.jtj.org/fordon_jtj/r_lokom_7.html
Kommer modellen för 9mm är jag helt klart intresserad - även om den egentligen är alldeles för modern för mig
http://www.jtj.org/fordon_jtj/r_lokom_7.html
Njäe, KVAB 7 (1932): ÖSmJ 101 / Zp 142 / DONJ (7) / "Tjorven" är av den ÄNNU tidigare typen, och var nästan likadan som ÖJ:s första KVAB-lokomotor. (ÖJ 19).
Det aktuella loket är ÖJ 31, tilv. 38, finns bra bild i KVAB-boken sid. 48, ritn sid. 196
Det aktuella loket är ÖJ 31, tilv. 38, finns bra bild i KVAB-boken sid. 48, ritn sid. 196
-
Nu är jag helt vilse i pannkakan
På Stig Lundins sidor är VGJ 2 ett 1C tanklok om jag inte läst fel. Men som jag läser diskussionen nu så verkar det som vi pratar om en KVAB-lokomotor av typen Z som då skulle vara ÖJ 31?????
Får inte ihop detta alls?!?!?!? Hjälp!
Oavsett vilket, tanklok eller lokomotor, så är båda av intresse för min del.
Håller med om att man på smalspåret hade en mycket större blandning av fordon och dessutom av mycket olika åldrar. Enligt min mening är det en av de saker som ger smalspår em stor charm - oavsett ålder är det mesta rätt.
Göra, sätt upp mig för en byggsats - oavsett om det är en lokomotor eller ett tanklok.
Mvh
/PE

Får inte ihop detta alls?!?!?!? Hjälp!
Oavsett vilket, tanklok eller lokomotor, så är båda av intresse för min del.
Håller med om att man på smalspåret hade en mycket större blandning av fordon och dessutom av mycket olika åldrar. Enligt min mening är det en av de saker som ger smalspår em stor charm - oavsett ålder är det mesta rätt.
Göra, sätt upp mig för en byggsats - oavsett om det är en lokomotor eller ett tanklok.
Mvh
/PE
Jan Frelin skrev: Fast linjelokomotorer var inte speciellt vanliga innan Z4p dök upp. Jag kan på rak arm inte komma på någon bana med persontrafik som övergick till lokomotordragna tåg innan 1950. Däremot slog rälsbussen igenom på bred front så fort Hilding Carlssons boggibussar blev tillgängliga.
Undantaget som bekräftar är väll MÖJ som hade två diesellok från DEVA?
För övrigt så tycker jag att Från Wadstena till Vadstena är en fantastisk bok. Omläsning rekomenderas.
/Olof
Kan bara instämma med AJo och Ante. Självfallet är det bara att applådera om det tas fram ytterligare smalspårsmodeller. Bra initiativ Göran, du har ytterligare en spekulant!
Lite fakta om lokomotor: VGJ 2
Längd över buffertar: 6460 mm
Hjulbas: 3000 mm
Tjänstevikt 9,6 ton
Motoreffekt: 2*85 hk (Ford V8)
Dragkraft: 3600 kp
Sth: 52 km/h
Förutom i boken Kalmar 100 år finns det en fin blid i Roslagsexpressen nr 2/83 där Stig Svallhammar skriver Z4p-lokomotorns historia. Åtminstonne Ölandslokomotorerna fick vid SJ-övertagandet littra Z4p då hästkraftantalet var mellan 150-199 hkr.
/Magnus C
Lite fakta om lokomotor: VGJ 2
Längd över buffertar: 6460 mm
Hjulbas: 3000 mm
Tjänstevikt 9,6 ton
Motoreffekt: 2*85 hk (Ford V8)
Dragkraft: 3600 kp
Sth: 52 km/h
Förutom i boken Kalmar 100 år finns det en fin blid i Roslagsexpressen nr 2/83 där Stig Svallhammar skriver Z4p-lokomotorns historia. Åtminstonne Ölandslokomotorerna fick vid SJ-övertagandet littra Z4p då hästkraftantalet var mellan 150-199 hkr.
/Magnus C
-
Tack macn för förklaringen.
Vi pratar alltså om den andra tvåan
hos VGJ!
Mvh
/PE
Vi pratar alltså om den andra tvåan

Mvh
/PE