Ånglok litt S2p i modell

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
macn

Ånglok litt S2p i modell

Inlägg av macn »

På Brimalms hemsida under rubriken planerat kan man läsa att ett ånglok litt S2p verkar vara på gång! Det är ju en jättetrevlig modell som bör kunna få bra gångegenskaper i snäva kurvradier o.s.v. Loktypen var ju också vida spridd över landet vilket gör att den passar in i de flesta sammanhang.

//Magnus C
Jan Frelin

Re: Ånglok litt S2p i modell

Inlägg av Jan Frelin »

Just den här varianten, byggd av KVAB, fanns bara i en eller två exemplar. Men en trevlig modell är det!
Olsson

Inlägg av Olsson »

1 ex. för 891, ett väldigt snarlikt (åtm. innan ombyggnaden) för 1067.
+ 3 Henschelbyggda (2 ROJ + 1 HSJ) är dom S2p jag kommer på.
Jan Frelin

Inlägg av Jan Frelin »

Henschelvarianterna är visserligen rätt lika, men inte "Brimalmlika" om ni förstår vad jag menar.
Olsson

Inlägg av Olsson »

KVAB
Bild
Henschel
Bild
Ante S

Inlägg av Ante S »

Bild

Man ska komma ihåg att Henschelloket ROJ 5 byggdes om rejält på 50-talet av SJ. Ny platt sotskåpslucka och helsvetsade vattentankar är väl det mest synliga. Skillnaden gentemot de svenska S2p-loken var således större än det kan tyckas idag. S2p av Henschels tillverkning likande mer N5p-loket SlRJ 3 Dalhem, bevarat vid GHJ från begynnelsen (undantaget axelföljden), se bild ovan. Typiskt Henschel är den spetsiga sotskåpsluckan, de höga sidotankarna samt de ovala fönstren i förarhytten. För övrigt fanns det en svenskbyggd S2p till, nämligen KBJ 21, sedermera S2p 3036, byggt av Kalmar 1921.

Ante
Olsson

Inlägg av Olsson »

Ja, kom på det efter mitt förra inlägg, fanns ju faktiskt ytterligare en KVAB-byggd, (H)LJ 6
Skriv svar