Hamrås samt Gott Nytt År

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Jonas Andersson

Re: Hamrås samt Gott Nytt År

Inlägg av Jonas Andersson »

Tobias Ljung skrev: Pa ovansidan kommer sen regnlisterna av L 1x1 mm ms.

Originaltaklisterna på Hamra är klenare, skulle föreslå 0,5x0,5 i nollan. (Målerås kan givetvis ha haft grövre...)
Jan-Inge Gunarsson

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Hej
Behöver lite hjälp att placera delar från hamråsplåten.

Första bild är 3 små lock. De är placerade emellan bitarna till tankarna som skall vara i hytten. Skall de sitta någonstans på dessa tankarna
Bild

Den andra bilden är.
Det är den övre delen av bottenplattan under hytten.
De två rondellerna är till pannan tror jag, och var ska de sitta.
De två långsmala bitarna med veck liknar fotsteg. stämmer det?
Bild
Jan-Inge
Tobias Ljung

Inlägg av Tobias Ljung »

Första bild är 3 små lock. De är placerade emellan bitarna till tankarna som skall vara i hytten. Skall de sitta någonstans på dessa tankarna

=> Det är flänsarna till vattenstutsarna. En variant med 6 bulthal är med pa kompletteringsplaten tillsammans med modifierade tankovansidor.
Det är den övre delen av bottenplattan under hytten.

=> Ja
De två rondellerna är till pannan tror jag, och var ska de sitta.

=> Det var tänkt sa, dock använde jag aldrig dessa
De två långsmala bitarna med veck liknar fotsteg. stämmer det?

=> Ja, se kommentar till Raymonds fragor
Jan-Inge Gunarsson

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Hej Tobias
På min fråga:
De två rondellerna är till pannan tror jag, och var ska de sitta?
Svarar du:
=> Det var tänkt sa, dock använde jag aldrig dessa
Hur stagde du då upp pannan och vad anv du?
Sotskåpsluckan till dit lok kommer från?
Thomas

Inlägg av Thomas »

Nu har jag gjort det första försöken med drivet tii det här loket
Det blev lite fel och för många hål

Bild

Och det blir några kugghjul
Bild

Här är dom där dom ska vara inuti
Bild
clas ahlstrand

Inlägg av clas ahlstrand »

Thomas skrev: Nu har jag gjort det första försöken med drivet tii det här loket

Ett par frågor som inte har speciellt mycket med just Hamrås att göra, mera med drivningar i allmänhet - hoppas det också går bra: Ser ut som du blandat kugghjul av nylon eller plast med mässing. Någon speciell tanke bakom denna kombination? Mässingdrev är rimligen mer högljudda - hur blir det när man blandar? Plast- eller nylondrev förslits rimligen snabbare - hur påverkar kombinationen mässing - plast/nylon detta?
Thomas

Inlägg av Thomas »

Jag vet inte ännu om det kommer att gå bra, men det går lätt när man snurrar kugghjulen så det finns förutsättningar att det kommer att fungera.

Jag har ingen erfarenhet av att de skulle vara ett problem med metallkugghjul mot nylonkugghjul i detta fallet. Om motorn varvar 12000varv/minut så kommer det nylonhjulet som ligger emot mässingshjulen att ha ett maxvarv på ca 250 varv/min och jag tror inte det blir något problem vid så låga varv, och hur ofta kör man på maxvarv? Är det någon annan som har någon erfarenhet av detta?

Jag kommer att lägga ut bilder hur bygget går vidare på min hemsida
http://www.thomasjonsson.com/jarnvag/projekt/maleras/
Thomas

Inlägg av Thomas »

På tal om metalldrev mot nylon/plast-drev....jag kom ihåg att jag har gamla miniracingbilar i skala 1:32 för scalextric som jag köpte som byggsatser och byggde på 60-talet. Jag har fortfarande kvar de här bilarna och där satt det ett metalldrev på motoraxeln och på hjulaxeln var det alltid ett drev i någon plastsort. Jag har kört väldigt mycket med dessa bilar och det syns inget slitage på dreven och jag tror att det är mycket större krafter på dessa drev än vad det blir på loken som jag kör idag. Dessutom är kuggarnas tjocklek mindre på dessa bilar än på de rocokugghjul som jag använder i lok-drivningarna, så jag tror inte detta är något större problem.
clas ahlstrand

Inlägg av clas ahlstrand »

Thomas - först: tack för svar! Därefter ytterligare en fråga: jag uppfattar ditt svar som att det inte ligger någon speciell avsikt bakom din blandning av mässing- och nylondrev, du har helt enkelt använt drev du lyckats hitta som tillsammans ger en lämplig utväxling - stämmer det?

(Mina frågor är absolut inte föranledda av att jag på något sätt är kritisk mot din konstruktion. De ställs enbart av nyfikenhet.)
Thomas

Inlägg av Thomas »

Ja det är riktigt att jag tar de kugghjul som passar för att få rätt avstånd och utväxling, inte för ljudets skull.
Ljud kommer från rakskurna kugghjul vid höga varvtal, över ca 500 varv/minut och har med när kuggarna släpper varandra. Därför har inte materialet så stor betydelse, det kanske blir lite tystare med plast men inte mycket. På grund av detta går det inte att ha rakskurna kugghjul på motoraxeln. Detta fenomen är väldigt tydligt i Portescap växellådor. Där har man 2 koniskta kugghjul med rakskurna kuggar direkt från motorn och även att dom är gjorda i plast så "viner/tjuter" dom ganska högt när man kommer upp i några tusen varv/min.
Skriv svar