K Lemming skrev: ↑ons 03 jun 2026, 15:46
Har för mig att jag läst någonstans att vanlig lödkolv och lödtenn inte funkar på stålplåt.
Mina erfarenheter är att:
Mjuklödning av stål kan fungera om man lyckats förtenna båda ståldelarna först. För laminerade plåtar är det dock lätt att plåtarna glider relativt varandra när tennet är i flytande form.
Hårdlödning med gas och silverlod fungerar väldigt bra men det gäller att man fixerar allting bra med något som tål temperaturen och man får ingen andra chans. Man kan använda gips som Lars föreslår men för det jag har lött så har det räckt med häftmassa. Denna består av något organiskt lösningsmedel och någon form av mineralpulver. När man drar på med gaslågan brinner lösningsmedlet upp och kvar blir en cintrad klump med mineralet som håller tillräckligt bra för att delarna skall stanna tillsammans under lödningen. Efteråt är det ganska lätt att få bort då det smulas sönder vid lätt bearbetning.
Se till så att du inte tänder på hobbyrummet. Det blir varmt.
Lycka till, prova på något billigt och visa gärna upp resultatet här.
Kom att tänka på det här med att möjligen limma ihop stativen till strömavtagarna, finns det inte cyanolim som har en aning längre torktid? Har för mig att jag sett något om det någonstans, kan det stämma?
Hade varit skönt att slippa att hårdlöda med gaslåga och därtill behöva köpa in silverlod och lödvätska för enbart 2 st strömavtagare.
Fogen torde väl näppeligen komma att utsättas för någon större mekanisk påfrestning och behöver väl inte kunna leda ström heller, så visst borde cyanolim vara användbart. Men det förutsätter förstås att ytorna är absolut rena och fettfria, annars biter inte limmet ordentligt!
Dock med reservation för att jag själv aldrig har limmat just rostfritt stål med cyano. Däremot många andra metaller, med gott resultat.
Rengör i så fall ytorna väl, med antingen kemiskt ren aceton eller isopropanol på en Topz (alternativt stryk av dem med en delad vitlöksklyfta), för att få bort absolut allt fett från fingeravtryck och liknande.
Nyp därefter ihop delarna som skall sammanfogas med ex-vis en klädnypa eller liknande som håller dem i rätt läge. Påför sedan cyanolimmet mot fogens ytterkanter med hjälp av en nålspets (inte direkt ur tubens pip!) och låt kapillärkraften få göra resten. Limmet kommer omedelbart att "sugas in" i fogen. Ifall nypan hindrade åtkomst till en del av fogen, så kan du i detta skede ta bort den och fortsätta på samma sätt med den resterande delen.
Skulle det trots allt bli fel så går det faktiskt utmärkt att bryta limfogen med hjälp av ett rakblad. Skrapa i så fall också bort de tidigare limresterna och rengör på nytt ytorna noggrant innan du gör om proceduren.
När det gäller så små delar som detta handlar om är det mycket bättre att förlita sig på kapillärkraften än att påföra cyano på någon av delarna i förväg, för limmet "biter" som bekant direkt. Men observera att metoden INTE fungerar med sådant cyanolim som har en geléartad konsistens, utan måste vara av det mycket lättflytande slaget! (Typ Biltemas små 0,5 g tuber som säljs i fyrpack för en billig penning.)
Om du inte har lust eller möjlighet att punktsvetsa, så skulle jag nog föredra just limning. Det där med öppen låga mot tunn stålplåt är jag lite allergisk emot, för plåten kan slå sig rätt duktigt av den höga värmen som oundvikligen sprids över en större yta. Det finns ju faktiskt en god anledning till att man inte svetsar bilkarosser med gassvets...
K Lemming skrev: ↑mån 08 jun 2026, 21:32
Kom att tänka på det här med att möjligen limma ihop stativen till strömavtagarna, finns det inte cyanolim som har en aning längre torktid? Har för mig att jag sett något om det någonstans, kan det stämma?
Jo du har helt rätt. Det finns mängder med olika former av cyano-lim. Mycket mer än vad du hittar i bygghandelsladorna.
Det är lite svårare att hitta det i hobbyvolymer men ModelCraft i Malmö är till exempel generalagent för en brittisk firma som säljer flera olika sorter.