Lödning av Entec strömavtagare?

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
K Lemming

Lödning av Entec strömavtagare?

Inlägg av K Lemming »

Köpte några Entec strömavtagare från Digira som säljer dessa numera. Från Entec var stativen färdiglödda vilket dom inte var från Digira och jag vill minnas att stativen är etsade i stålplåt.

Har för mig att jag läst någonstans att vanlig lödkolv och lödtenn inte funkar på stålplåt.

Så vilket är bästa sätt att löda samman dessa?
Användarens profilbild
pek54

Re: Lödning av Entec strömavtagare?

Inlägg av pek54 »

K Lemming skrev: ons 03 jun 2026, 15:46 ...//...
Att inte alls löda dem, utan istället använda en liten handhållen punktsvets!

Finns i olika prislägen (och tillika kvalitéer) från bl.a. Amazon.

/Pehr
K Lemming

Inlägg av K Lemming »

pek54 skrev: ons 03 jun 2026, 16:29
K Lemming skrev: ons 03 jun 2026, 15:46 ...//...
Att inte alls löda dem, utan istället använda en liten handhållen punktsvets!

Finns i olika prislägen (och tillika kvalitéer) från bl.a. Amazon.

/Pehr
Känns som lite "överkurs" att köpa in en sådan för att bygga 2 st strömavtagare. Är det enda metoden menar du?

Har för mig att Entecs strömavtagare i byggsats från början kom med stativen omonterade (jag köpte dom färdigbyggda på den tiden) och att jag då läste på något forum att nån monterade dom med hjälp av hårdlödning. Kan det stämma?
Mallet

Inlägg av Mallet »

Borde kunna funka med silverlod i flussmedel.
Köps hos Sargenta.
Ganska dyrt men väldigt drygt och värms med en liten gasbrännare med torchfunktion.
Enkelt att löda med och blir urstark. //LH

PS ska ju vara Lödpasta med silver
https://www.sargenta.se/shop/material/l ... 925-silver
K Lemming

Inlägg av K Lemming »

Där var många lod att välja på, kan du rekommendera något av dom?

Skulle en sådan här kunna funka möjligen?

https://www.biltema.se/fritid/friluftsl ... 2000065585
folke

Inlägg av folke »

Sådan brännare använder jag för tennlödning bl a billig o bra.
rörmokartenn (220°) tenn +3 % silver kanske håller?

folke
Gladbyggande skalahoppare
K Lemming

Inlägg av K Lemming »

folke skrev: ons 03 jun 2026, 20:51 Sådan brännare använder jag för tennlödning bl a billig o bra.
rörmokartenn (220°) tenn +3 % silver kanske håller?

folke
Ja stativet består enbart av etsade 0,3 eller möjligen 0,2 mm stålplåtar som ska lödas ihop i skikt så någon direkt påfrestning är där inte. Huvudsaken är att plåtarna fäster mot varandra genom lödningen. Så då fungerar kanske rörmokartenn?

Kom på att jag har en bekant som är silversmed så jag ska höra med henne om hon möjligen har en liten bit silverlod jag kan få köpa.

Funderade på att cyanolimma ihop skikten men svårt att montera dom exakt mitt emot varandra med cyano på ytorna, det lär ju hugga direkt när man lägger plåtarna mot varandra och hamnar dom inte rätt då är det omöjligt att både justera dom eller att ta isär dom för ett nytt försök.
PeO Helgesson

Inlägg av PeO Helgesson »

Jag upptäckte av misstag att med 25% fosforsyra biter lödtenn på rostfritt.
Hur? Jag tänkte att om 12% är bra måste 25% vara bättre och lödde fast de rostfria stiften man använder i keramikplattan för att hålla delarna på plats.
Kanylen på droppflaskan blev grön efter ett par månader, så jag skippade den idén.
Hårdlödning med silverlod fungerar bra, men kräver gaslåga. Borax fungerar bra som flussmedel, annars har Skara slöj- både lod och fluss i småförpackningar
K Lemming

Inlägg av K Lemming »

PeO Helgesson skrev: tor 04 jun 2026, 08:59 Jag upptäckte av misstag att med 25% fosforsyra biter lödtenn på rostfritt.
Hur? Jag tänkte att om 12% är bra måste 25% vara bättre och lödde fast de rostfria stiften man använder i keramikplattan för att hålla delarna på plats.
Kanylen på droppflaskan blev grön efter ett par månader, så jag skippade den idén.
Hårdlödning med silverlod fungerar bra, men kräver gaslåga. Borax fungerar bra som flussmedel, annars har Skara slöj- både lod och fluss i småförpackningar
Tack för dina tips PeO, jag ska ta en titt på Skara Slöjd websida.
Mallet

Inlägg av Mallet »

Jag har egentligen inte så stor erfarenhet av silverhårdlödning.
Den pasta jag använder är 690 grader halvhård.
Här är en bild på ett procedurprov som gjorts.
silverlodpasta.jpg
silverlodpasta.jpg (107.06 KiB) Visad 102 gånger
Det är dels 2 nysilvertrådar, 0,5 o 0,6 mm dels 3 rälsspikar av glödgad 0,6 mm järntråd som lötts ihop ganska enkelt med en vanlig tändare typ torch.
Starkt som tusan! Bara peta ihop bitarna tillsammans med en ytterst liten klatt lödpasta och elda på.
Man bör dock ha en riktigare butanbrännare med lite effekt även om tändaren hjälpligt funkar.
Underlaget är en gipsklump gjuten i ett litet plasttråg. Det fiffiga med det är att man kan borra upp hål för olika lödfixturer. Funkar finfint.

Mvh LH
Skriv svar