Np loket igen - Löphjulet rullar trögt!
Np loket igen - Löphjulet rullar trögt!
Nytt problem har uppstått under bygget av Np'n. Det verkar omöjligt att få löphjulet att rulla friktionsfritt i löphjulsvaggan av vitmetall. Jag misstänkte att det berodde på att den var väl trång och filade upp den lite så att det är ytterst lite glapp för hjulaxeln. Trots detta så funkar det inte när man skruvat på den etsade löphjulshållaren. Hjulen rör knappt på sig och man får lägga på ganska kraftigt tryck på det hela mot rälsen för att hjulaxeln ska snurra. Kommer m.a.o. inte funka som det ser ut nu att montera på loket.
Det finns som sagt marginal för axeln nu att glappa lite och jag har även provat smörja axeln ändå vill hjulen knappt röra på sig när man provrullar paketet.
Någon som känner igen fenomenet och har tips om åtgärder?
Det finns som sagt marginal för axeln nu att glappa lite och jag har även provat smörja axeln ändå vill hjulen knappt röra på sig när man provrullar paketet.
Någon som känner igen fenomenet och har tips om åtgärder?
Re: Np loket igen - Löphjulet rullar trögt!
Problem solved....upptäckte att löphjulsvaggan även var lite för bred så det blev en aning för trångt mellan hjulen. Så nu rullar det perfekt och märks inget av någon eventuell tröghet(?) eller friktion(?) i vitmetall. Något som jag aldrig märkt tidigare heller när det gäller vitmetall.
-
Vad bygger du för spårvidd? Kan det vara så att hjulen var för tighta?
Jan Frelin skrev: Vad bygger du för spårvidd? Kan det vara så att hjulen var för tighta?
H0n3.
Nejdå, verkar inte vara för tajt i hjulens spårviddsmått. Upptäckte som sagt att där fanns vad som skulle kunna vara rester av en gjutstam eller något på sidorna av löphjulsvaggan. Efter några drag med filen på dessa så rullar hjulaxeln nu problemfritt. Det var så lite det rörde sig om så det märktes inget motstånd när man la i hjulaxeln, men det var fullt tillräckligt för att bromsa hjulen.
Har du någon vetskap om vilket back-to back mått som Np-hjulen ska hålla för H0n3?
-
Måttet är 8,8mm
Mats
Mats
Mats Dahlström skrev: Måttet är 8,8mm
Mats
Tackar, det ska kollas.
Passar på att fråga dig vilka plogar du använt till NVJ 5? Kan det vara PERL's eller hemmafilade?
-
Det är Perl:s mindre plogar som är insmalnade .
Mats
Mats
Insmalade? Menar du att du kapat förbindelsen mellan plogarna eller du har även modifierat något på själva plogen, t.ex. filat den mindre?
-
Jag har minskat plogen runt om dvs gjort den mindre.
Mats
Mats