Teklasjö godsmagasin

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tobias Ljung

Teklasjö godsmagasin

Inlägg av Tobias Ljung »

Inga nya bilder, men kom att tänka på dem när Håvard frågade om färg för åldrat trä invändigt. Det här är alltså min variant med Herdins bets.

Bild
Bild
2. Stenfundament av målade kapaskivor med lite mossa. Laserskurna blommor. Handräcka av en tunnad tandpetare samt nitar. Efter målning markeras spikhål med en nål och sedan en tunn wash över det så att "spikarna" syns bättre.
Bild
3. Takpapp av slippapper. Lite mossa och höstlöv på den sida som står under ett träd. Fågelholk.
Bild
Bild
6. Trästommen av Northeastern profiler betsade i Herdins 77 silvergrå (50/50 vatten/T-röd). För extra styrka har jag tryckt i pianotrådstumpar.
Bild
7. Skelettet färdigt. Överdelen betsad i Herdins 82 antik ek (samt lite 77 silvergrå enligt burken). Provpassning av etsade fönster.
Bild
8. Golvet på plats och väggarna påbörjade.
Bild
9. Den etsade dörrskenan, förborrning för nitarna.
Bild
10. Brädorna skärs av med vass kniv.
Bild
11. Målning med äkta falu rödfärg.
Bild
12. Dörrarna grundbetsade som golvet, samt provpassning av rullhållare.
Bild
13. Dörrarna har fått lite Vallejo Dark grey wash.
Bild
14. Vindskivor och knutbrädor målas. Först grå bets, sedan vit grundfärg (akryl) och sist äggtempra.
Bild
15. De använda färgerna (utvändigt). Slimey grime användes för väderbitning.
Bild
zikkan

Re: Teklasjö godsmagasin

Inlägg av zikkan »

Spännande, väldigt intressant och instruktivt att se det växa fram. 👍
Och med sagt vet du vad jag vill..... :D ;)

Mvh
zikkan
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

Snyggt!
Hadde nesten glemt at jeg hadde liggende en del poser Herdins beis, lenge siden jeg har brukt denne beisen.
Innlegget dit inspirerte meg til å prøve Herdins mørk antikk ek som et utgangspunkt for kreosotimpregnerte brosviller.

Prøvde med spritbeising denne gangen, blandet en pose pulverbeis med 1,5 dl vann i stedet for 2,5 som er vanlig. Tynner deretter med Isopropanol til passende nyanse. Min erfaring er at fargen går mot litt mere gylden for Mørk antikk Ek.

Ser fram til å prøve denne beisen på innvendig tre også.
Mvh Håvard H

"Förra året i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Per N

Inlägg av Per N »

Snyggt jobbat och beskrivet Tobias! Nästan som en hel artikel... ;)
MVH / Per N
Skriv svar