Tobias Ljung skrev:
Tack för tipsen! Hur är det med trä och speciellt balsa, är det inte stor risk att det slar sig?
Tror ikke dette er noe problem så lenge ikke klossen skal reise fra Kina til Skövde eller lignende uten overflatebehandling!
Skulle jeg gjort dette ville jeg latt klossen aklimatisere seg litt i verkstedet før bearbeiding. (helst noen uker).
Når den er ferdig formet ville jeg så vært meget nøye med å forsegle/lakke den på alle overflater.
Men skal du ikke lage et byggesett av denne vognen?
Hvis jeg hadde trengt mer enn ett eksemplar av dette taket ville jeg satset på å vakumforme den. Dette taket med sine myke, runde og ikke minst dobbeltkrumme flater er perfekt for vakumforming.
Bildet viser jo også tydelig at taket er "innhult" over platformen, og til å gjenskape dette vil et vakumformet tak i styren være ideelt.
Til vakumformingen trenger man en ganske solid master, og et treslag som er hardere enn balsa tror jeg er en god ide. Du bør sparkle/lakke og pusse masteren så den blir helt glatt.
Det finnes en byggebeskrivelse av en vakumformingsboks i en av de gode, gamle årbøkene fra Allt om Hobby. Dette er en enkel sak der vakumet lages med støvsuger, men til en enkel oppgave som dette tror jeg det holder fint.