Bygger pa en prototyp till en VGJ O-vagn i nollan. Vagnen baseras (löst) pa VGJ 1340 som för närvarande renoveras av AGJ (tack Alex för bilden!). Modellen är byggd enligt Erik Waldes koncept och med hans gjutdelar och hjul. Det finns flera liknande vagnar som ocksa kan byggas.
En sak jag är lite osäker pa är stolphöjden. Pa de ritningar jag sett är stolparna 1600mm över golvet. Men jag har en känsla av att manga O-vagnar jag sett har högre stolpar? Växte de kanske med aren?
Ett annat ämne är durkplaten, hur klippa den utan att fa fula kanter? (I värsta fall far jag väl etsa dem med rätt kontur...).
Etsplaten ska nu anpassas pa diverse punkter (varför blir det aldrig rätt fran början?).
Prototypvagnen börjar bli klar. Tva sma saker:
1. Fotsteg: Har nagon tips pa hur man kan göra snygga rätvinkliga fotsteg?
2. Mittre sidolämmen, ska den alltid vara pa insidan?
Intressenter kan höra av sig (per e-mail) sa att jag kan bilda mig en uppfattning om intresset för en scratch aid plat!
Tobias Ljung skrev:
2. Mittre sidolämmen, ska den alltid vara pa insidan?
Om det är samma typ av "gångjärn" som på normalspårig O-vagn så tillåter glappet att man fäller upp lämmarna i den ordning man önskar. Då blir svaret på Din fråga nej. Det framgår också av prototypfotot.
Snyggt bygge, kan bara önska att Du gjorde något med spårvidd 1435
Tobias Ljung skrev:
2. Mittre sidolämmen, ska den alltid vara pa insidan?
Om det är samma typ av "gångjärn" som på normalspårig O-vagn så tillåter glappet att man fäller upp lämmarna i den ordning man önskar. Då blir svaret på Din fråga nej. Det framgår också av prototypfotot.
Snyggt bygge, kan bara önska att Du gjorde något med spårvidd 1435
/Olof
Men om inte jag minns fel från sist jag såg en O-vagn så överlappar väl sidolämmarna varandra. Isåfall borde det ju vara ganska så svårt att fälla upp och ner dom i den ordning man önskar. En lämm som i överlappningen ligger utanför en annan kan ju aldrig hamna innanför plötsligt om man inte stukar/bockar plåtarna rejält för att få den ena plåtlämmen förbi den andra.
Tobias Ljung skrev:
2. Mittre sidolämmen, ska den alltid vara pa insidan?
Om det är samma typ av "gångjärn" som på normalspårig O-vagn så tillåter glappet att man fäller upp lämmarna i den ordning man önskar. Då blir svaret på Din fråga nej. Det framgår också av prototypfotot.
Olof
Men om inte jag minns fel från sist jag såg en O-vagn så överlappar väl sidolämmarna varandra. Isåfall borde det ju vara ganska så svårt att fälla upp och ner dom i den ordning man önskar. En lämm som i överlappningen ligger utanför en annan kan ju aldrig hamna innanför plötsligt om man inte stukar/bockar plåtarna rejält för att få den ena plåtlämmen förbi den andra.
Klokt sagt men om jag minns rätt så var det rätt rejält glapp i längdsled också. Det var inga riktiga gångjärn utan länkar som gick genom hål i lämmarna. MEN det var många år sedan och min minnesbild är dålig. Kanske läge att fråga på JVMv forum.
/Olof
Går bra att resa lämmarna individuellt, precis som Olof säger så är det rejält med glapp i längsled så det brukar alltid att gå att mecka upp just den bit du vill ha, oavsett var på vagnen det är.
Hur var det nu med stolplängder: 1600 mm över golvet är en standard och jag vet att det finns betydligt längre stolpar, men var det nagra speciella standardlängder (tex 1800 / 2000 mm)? Eller kan man "välja fritt"?
Och sen lämmarnas lasning upptill. Jag förstar det som att en kedjeände är svetsad/skruvad och den andra fästs till lämmen i en liten slits där kedjelänkarna bara passar vertikalt, riktigt? Ska försöka fa med slitsar och fästpunkter pa de etsade durkplatarna isafall.
Olof skrev:
Klokt sagt men om jag minns rätt så var det rätt rejält glapp i längdsled också. Det var inga riktiga gångjärn utan länkar som gick genom hål i lämmarna. MEN det var många år sedan och min minnesbild är dålig. Kanske läge att fråga på JVMv forum.
/Olof
När du säger det så visst, givetvis var det så. Nu kommer jag ihåg hur man ibland såg växlare uppe på O-vagnar som bökade med plåtlämmarna i sidled.