Lödjuntor runt om i landet

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Per N

Lödjuntor runt om i landet

Inlägg av Per N »

Igår (den 8:e november) var det Lödlördag på Malmö Modelljärnvägsklubb (MMJK). Ola Ahlström kallar till Lödlördag en gång i månaden, och denna gång var vi nio aktiva byggare på plats.

Denna form av lödjunta tycker jag är en väldigt trevlig form av MJ-samvaro. Man lär och inspireras av varandra, och får låna verktyg om det är något man saknar. Det är också ett väldigt trevligt sätt att introduceras till mässingsbygge (eller annan form av modellbygge för den delen). Tidvis går diskussionens vågor höga och tidvis jobbar alla på i tyst koncentration.

Vad jag vet förekommer det förutom på MMJK lödjuntor på Stockholms Modelljärnvägsklubb, i Linköping och hos Lundarallarna. Tidigare har det hållits lödjuntor hos KMJK i Kalmar och hos Växjörallarna, men jag vet inte om de fortfarande är aktiva. Finns det fler ställen där det hålls lödjuntor?

Beroende på deltagare och intresse så dyker det upp olika byggen. På MMJK både normalspåriga och smalspåriga. Några exempel visas nedan.

Berätta gärna om era lokala lödjuntor!

MVH / Per N
Bilagor
För tillfället full koncentration vid lödstationerna på MMJK
För tillfället full koncentration vid lödstationerna på MMJK
IMG_1668_krympt.jpg (223.7 KiB) Visad 1684 gånger
En normalspårig Z43:a från Västerås Vagnsagentur;
En normalspårig Z43:a från Västerås Vagnsagentur;
IMG_1667_krympt.jpg (214.71 KiB) Visad 1684 gånger
En smalspårig CFp från Rimbo Grande;
En smalspårig CFp från Rimbo Grande;
IMG_1671_krympt.jpg (228.24 KiB) Visad 1684 gånger
Själv löder jag ihop en så alldaglig sak som en smalspårig NN-vagn, men sådana behövs ju ett antal i trafiken. Här provrullar den på MMJK´s anläggning;
Själv löder jag ihop en så alldaglig sak som en smalspårig NN-vagn, men sådana behövs ju ett antal i trafiken. Här provrullar den på MMJK´s anläggning;
IMG_1672_krympt.jpg (212.19 KiB) Visad 1684 gånger
Hauk
Kontakt:

Re: Lödjuntor runt om i landet

Inlägg av Hauk »

Ser veldig trivelig ut!

Om det er noen i Trondheimsregionen som kunne tenkt seg å bli med på noe slikt, ta kontakt!
Mvh Håvard H

"Förra året i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Per N

Inlägg av Per N »

Jo det är trevliga tillställningar. På MMJK har vi också fördelen att vi kan provköra byggen och andra medförda fordon på banan, både på normalspår och på smalspår (främst 10,5 mm).

Arrangören Ola brukar lägga ut en liten rapport på ett annat (numera också ganska sömnigt) forum, nämligen Mötesspåret. Här finns månadens rapport; https://www.motessparet.se/viewtopic.ph ... 41#p124741

MVH / Per N
PeO Helgesson

Inlägg av PeO Helgesson »

Ingen regelrätt lödjunta, men de "närmast sörjande" (=boende) i Skövdegänget träffas utöver lördagsträffarna på onsdagarna de veckor det inte är någon träff på lördag för mer produktiv eftermiddagsträff.
Bygge på egna modeller förekommer, men även på banan, det brukar vara lättare att komma åt på onsdagarna.
Gus

Inlägg av Gus »

Jag hoppas att MMJK har bra ventilation i verkstan, med nio lödstationer igång.
Per N

Inlägg av Per N »

Jo, tillräckligt bra i alla fall. Ingen har tuppat av än. ;)
Skriv svar