Gruvvagnar

Diskussioner om bygge i skala 0 - ett delforum för sidan nollan.nu
Olof

Gruvvagnar

Inlägg av Olof »

Det är olika vad som triggar igång bygglusten.
När jag var klar med Tomas tryckluftslok behövde jag passande vagnar. I brist på ritning blev projektet liggande.

Härom veckan lysande jag på Janis Priedits föredrag för SJK Skåne om gruvbanor. Där dök det upp ett bar bilder på tryckluftslok med vagnar och jag bestämde mig att göra ett nytt försök. Jag satt med skrämdumpen beredd och lyckades bland annat fånga denna bild från Hofors gruvor.
Hofors.jpg
Hofors.jpg (108.37 KiB) Visad 367 gånger

Jag bygger helst från ritning för att slippa göra egna bedömningar av form men i det här fallet så får jag försöka gissa. Stöd tog jag av diametern på de hjul jag tänkt använda och genom att jämföra med loket som jag ju har i modell.

Första provskottet blev så här. Avgjort för högt men variant två är just nu i skrivaren för utskrift.
Jag passade på att experimentera med några olika utskriftsriktningar för att se vilken som skulle ge bäst kanter. Den till höger blev bäst.

IMG_1599.JPEG
IMG_1599.JPEG (71.82 KiB) Visad 367 gånger
Olof

Re: Gruvvagnar

Inlägg av Olof »

Nu är höjden bättre men fortfarande lite för hög. Dt som sticker ut nu är hjulen och axelavståndet. Tydligen hade förebilden mindre hjul än vad jag har tillgängligt och de verkar sitta närmare varandra på fotot från Hofors än på min modell. Det senare kan dock vara en illusion för mäter jag på fotot så är axelavståndet ungefär det dubbla mot hjuldiametern.

IMG_1601.jpg
IMG_1601.jpg (224.69 KiB) Visad 351 gånger
Olof

Inlägg av Olof »

Två millimeter kortare axelavstånd och hjulen upphissade så att flänsen går in i uttag i vagnskorgens undersida. Ett gammalt modelljärnvägsknep som också förbättrade utskriften genom bättre möjlighet för resinet att rinna ut under utskrift. Nu tycker jag att formen börjar sätta sig. Har ni några förbättringsförslag så skriv? Vinkeln på gavlarna är 10 grader. Kan det stämma?

Jämfört med förebildsfotot så är korgens överkant fortfarande lite för hög men lite malm får ju vagnarna rymma. Var det tungsten man grävde upp i Hofors gruvor?

IMG_1604.jpg
IMG_1604.jpg (20.25 KiB) Visad 318 gånger

Nästa problem att lösa är hur vagnarna skall kopplas till varandra. Det skall vara ett fast tågsätt så inget behov av att koppla till och från. Jag skulle vilja kunna knuffa tågsättet framför loket så det räcker inte med bara kedjor. Det första jag kommer att tänka på är att lägga en båge på underredet motsvarande den som finns på loket men den kommer att sticka ut rätt långt om inte vagnskorgarnas övre hörn skall ta i varandra. Skall jag minska gavlarnas lutning? Alla förslag emottages med tacksamhet.
Sven G

Inlägg av Sven G »

Trevliga lådor!

Jag håller med om att de ser ut att vara ett kvarts nummer större än på bilden, både höjd och hjul, men du har kanske sällsynta jordartsmetaller (lättsten) i din gruva så de kan vara lite större.

Med tanke på hur lite du har att utgå från tycker jag att du kan vara nöjd, för att koppla ihop dem kan man väl ha en fast ihopkoppling med pianotråd? Antingen genomgående från loket (om det inte är för snäva kurvor så att de spårar ur) eller med öglor som fästs i knoppar under varje vagn?

Det ser ut som att förebilden har två längsgående balkar undertill med luft mellan, men du har gjort ett helt block. Även om man kanske inte ser det perspektivet normalt tycker jag att det känns lite klumpigt.

/Sven
Olof

Inlägg av Olof »

Förslaget att använda en genomgående pianotråd som koppel är riktigt intressant Sven. Det verkar vara en bra idé. Tack för det.

Jag har experimenterat med underredet och lagringen. Bilderna blev lite suddiga men jag hoppas det framgår vad jag gjort.
Provade med att bara ha två kullager igår. Är lite osäker på om trepunktslagring behövs. Det är visst glapp i lagren så vagnen kan vagga lite. Med bara två lager är då risken att vagnen alltid står lite snett.

(Det är 16,5 mm axlar; skall sätta på kortare axlar senare.)

Underifrån
IMG_1610.jpg
IMG_1610.jpg (99.77 KiB) Visad 239 gånger
Uppifrån
IMG_1609.jpg
IMG_1609.jpg (96.7 KiB) Visad 239 gånger
Olof

Inlägg av Olof »

Nytt försök med tre hjullager i underredet. Målet är att få till någon form av trepunktslager genom att ge det ensamma lagret lite utrymme att röra sig på. Kanske onödigt men kullager från Kina är billiga.

En nackdel med dessa är att jag får göra underredet som en låda och inte som två parallella balkar som på förebilden.

Uppifrån
IMG_1611.jpg
IMG_1611.jpg (37.47 KiB) Visad 158 gånger
Underifrån
IMG_1612.jpg
IMG_1612.jpg (46.44 KiB) Visad 158 gånger
Sven G

Inlägg av Sven G »

Klurigt, jag tror att en liten ursparning i ändarna skulle ge tillräcklig illusion av balkar, nån millimeter eller så (det är svårt att se hur stora de är).

Kanske också måla svart i mellanrummet.
Olof

Inlägg av Olof »

Sven G skrev: ons 15 okt 2025, 18:06 Klurigt, jag tror att en liten ursparning i ändarna skulle ge tillräcklig illusion av balkar, nån millimeter eller så (det är svårt att se hur stora de är).

Kanske också måla svart i mellanrummet.
Bra förslag men avståndet mellan gaveln och kullagret är ungefär en millimeter. Det är svårt att se men för att vara i nollan så är vagnarna riktigt små. Korgen är som längst (upptill) 33 mm lång och 16 mm bred. Det är en liten vagn i N-skala.

Har andra hjul med 1,5 mm axel och där är lagren mindre så det kan ge andra möjligheter.
Skall se hur det blir.
Olof

Inlägg av Olof »

Hemkommen från ett inspirerande möte i Gärsnäs jobbade jag vidare med mina vagnar igår.
Gjorde en test med olika utskriftsriktningar, korg upp eller korg ner. Lite snedställt är det eftersom det sägs vara bra men i huvudsak är riktningarna på det viset.

I bilderna nedan så är vagnarna utskrivna med korgen upp till vänster och de med korgen ner till höger.

Korg upp ger en rak ock skarp överdel på korgen men ett lite ojämnt underrede som in och för sig inte syns så mycket men gör att lagerhållarna blir lite ojämna.

Korg ner ger en lite ojämn kant på korgen. Det kan fixas med fler och bättre stöd men katten vet om jag vill det då de flesta foton visar att korgarnas överkant är ganska ojämna efter att ha utsatts för lastning och lossning av malm.

IMG_8246.JPG
IMG_8246.JPG (65.8 KiB) Visad 39 gånger
IMG_8245.JPG
IMG_8245.JPG (76.05 KiB) Visad 39 gånger
IMG_8247.JPG
IMG_8247.JPG (58.75 KiB) Visad 39 gånger

Jag är på jakt efter 1,5 mm stål jag kan göra axlar av till mina N-skale hjul. Någon som vet var man kan få tag på det?
Fördelen med 1,5 mm axlar är förutom att jag kan använda mina hjul att kullagren med denna innerdiameter har mindre ytterdiameter än de för 2 mm axel så de syns mindre.
Jag har 1,5 mm pianotråd men den är så hård att den är svår att bearbeta så jag hade velat ha ett lite mjukare stål.
PeO Helgesson

Inlägg av PeO Helgesson »

Jag sökte på 1,5 mm automatstål utan framgång, men Wilms har 1,5 silverstål. GHW har numera inget mellan 1 och 2 mm. Möjligen kan jag ha någon bit liggande bland metallförrådet.
Skriv svar