Dette har vi diskutert før, men det får stå sin prøve.
Hva er status på tilgangen av blyholdig loddetinn?
Jeg bruker for tiden Rimbo Grande 145C tinn og Berafix "loddelakk" som er flytende loddetinn med en smeltetemperatur på ca. 180C.
Jeg har mye RG145 liggende, men jeg er litt usikker på om jeg våger fortsette å bruke denne siden den inneholder Cadmium. Carr´s har et 145-tinn uten Cadmium, men er det mulig å få tak i den på postordre? Det er vel de samme EU/EØS reglene i Norge og Sverige, så formelt er det vel ikke lov å importere slikt til hverken Norge eller Sverige.
Så hvordan løser folket dette? Har noen klart å bygge en messingmodell med blyfritt loddetinn?
Loddetinn: Hva er status?
Re: Loddetinn: Hva er status?
Jag har använt Carr 138 som är blyfritt och som jag är mycket nöjd med.
Dock har det varit svårt att få tag på på senare år.
Har spanat på mässor i England men inte hittat.
Diverse kina-import firmor säljer liknande då tuberna egentligen är tänkta att använda för maskinlödning men jag har inte provat.
/Olof
Diverse kina-import firmor säljer liknande då tuberna egentligen är tänkta att använda för maskinlödning men jag har inte provat.
/Olof
Hej!
Jag använder främst 60/40 tenn (60% tenn och 40% bly). Svårt att gå tag i Sverige men det går i alla fall att beställa från Kina. Har köpt 1½ Kg och hamstrade även innan i Sverige inom EU. (Undrar om inte Rimbo Grande har kvar?) Använder mer lättsmälta tennlegeringar (och även sådana med högre smältpunkt) vid enstaka lödningar. Normalt använder jag fosforfluss. Då röken från de flesta fluss är irriterande, brukar jag sätta upp en lite "leksaksfläkt" (Sådana små billiga med batteri som säljs på sommaren för att man ska hålla sig sval.) för att blåsa bort röken. Fosforsyra ingår även i dryckerna Coca-cola och Trocadero,
Jag misstänker att lödångorna inte är direkt hälsosamma, å andra sidan sitter man ju inte i dem dagarna i ända. Men en lite fläkt skadar inte.
Med vänlig hälsning
Björn D
Jag använder främst 60/40 tenn (60% tenn och 40% bly). Svårt att gå tag i Sverige men det går i alla fall att beställa från Kina. Har köpt 1½ Kg och hamstrade även innan i Sverige inom EU. (Undrar om inte Rimbo Grande har kvar?) Använder mer lättsmälta tennlegeringar (och även sådana med högre smältpunkt) vid enstaka lödningar. Normalt använder jag fosforfluss. Då röken från de flesta fluss är irriterande, brukar jag sätta upp en lite "leksaksfläkt" (Sådana små billiga med batteri som säljs på sommaren för att man ska hålla sig sval.) för att blåsa bort röken. Fosforsyra ingår även i dryckerna Coca-cola och Trocadero,
Jag misstänker att lödångorna inte är direkt hälsosamma, å andra sidan sitter man ju inte i dem dagarna i ända. Men en lite fläkt skadar inte.
Med vänlig hälsning
Björn D
(Doppelpost, se neste svar)Olof skrev: ↑tor 28 aug 2025, 20:13 Jag har använt Carr 138 som är blyfritt och som jag är mycket nöjd med.
/Olof
Senast redigerad av Hauk den tis 23 sep 2025, 08:33, redigerad totalt 1 gånger.
Jeg har ikke hatt noen særlig suksess med Carr 138, og tror ChatGPT er inne på noe av forklaringen:Olof skrev: ↑tor 28 aug 2025, 20:13 Jag har använt Carr 138 som är blyfritt och som jag är mycket nöjd med.
/Olof
For etched brass model railway kit building, low-temperature Sn42Bi58 solder cream (138 °C) behaves very differently from the classic tin/lead/cadmium or tin/lead solders used in the finescale kit-building world (e.g. Carr’s 145). A comparison:
1. Melting behaviour
Sn42Bi58: Melts and freezes sharply at 138 °C. Reflow is “all at once,” with no plastic range.
Carr’s 145 (SnPbCd ~145 °C): Also eutectic-like and low-temperature, but spreads more readily on brass. The cadmium addition improves flow and wetting.
Implication: Both are low-melt, but Sn42Bi58 requires more careful heat control because it is less forgiving on flow and doesn’t “chase” along a joint as well.
2. Flow and wetting
Sn42Bi58: Wetting on brass is relatively poor without an aggressive flux. The fillet tends to bead and sit locally rather than wick along etched seams.
Carr’s 145: Excellent capillary flow with a suitable liquid flux (phosphoric acid-based). This makes it ideal for long seams in etched brass kits.
Implication: For fine etched brass work, Carr’s 145 is far superior in how it “runs.” Sn42Bi58 is workable but needs much more flux and tends to form blobby joints.
3. Mechanical properties
Sn42Bi58: Brittle, with limited ductility. Joints can fracture under bending or handling stress.
Carr’s 145: More ductile; joints can withstand minor stress and flexing without cracking.
Implication: Sn42Bi58 is risky for thin brass tab/slot joints that will be filed or adjusted after soldering.
4. Heat input / compatibility
Sn42Bi58: Reflows at such low temperature that you can work very close to previously soldered joints without disturbing them.
Carr’s 145: Similar advantage, but with better strength and flow. Higher-temperature solders (e.g. Carr’s 179, 188, 296) are then used sequentially.
Implication: Both allow sequential soldering, but Carr’s system (145 → 179 → 188 etc.) gives more reliable results.
5. Practicality in model railway kit building
Sn42Bi58 pastes are designed for reflow ovens, not hand-soldering. Applying with an iron is messy; the flux system in the cream is optimised for PCB work, not brass.
Carr’s solders (145, 179, etc.) with liquid flux are purpose-designed for etched kit assembly and give cleaner joints, easier flow, and better mechanical strength.
Sn42Bi58 solder cream works, but is inferior to Carr’s 145 or other SnPbCd/SnPb solders for etched brass kits. It lacks the easy flow, ductility, and predictable behaviour that make Carr’s 145 the “gold standard.” Its only advantage is availability in lead-free contexts and very low reflow temperature. For anyone serious about brass kit construction, Carr’s 145 (or its higher-temp companions) remains the better choice.
Men om folk har suksess med dette bly og ikke minst Cadmium frie loddetinnet er ingenting bedre enn det!
-
Jag har provat 138-graders Sn43/Bi57 från Skara slöjddetaljer, men upplevde det väldigt sprött.
Min favorit har varit Ag2/Pb36/Sn62 med smältpunkt 179 grader, men för stora plåtar kan det ibland kräva assistans av stora lödbulten på 160W. Det tennet flyter ut fint och blir starkt, tack vare silverhalten.
På senare tid har jag använt mer av 145-grader, framför allt för detaljering, ingen risk att smälta tidigare lödningar.
Blyfritt Ag6/Sn94 med runt 222 grader smältpunkt blir starkt och flyer ut fint men är p.g.av den höga smältpunkten svårarbetat.
Sitt inte i ett slutet utrymme och löd! Jag har satt en badrumsfläkt i väggen strax över lödplatsen och jag sitter där även om jag limmar med superlim (lynlim) Fläktens omedelbara funktion är att den suger upp dimman från fosforsyran (som man annars känner omedelbart), bly och kadmium är mer förrädiskt, de har långsam, men bestående, skadeverkan.
Om du använder 145-tenn - kör ALDRIG lödstationen på temperaturer uppåt 400 grader, då förångas kadmiumet i mycket större omfattning.
Min favorit har varit Ag2/Pb36/Sn62 med smältpunkt 179 grader, men för stora plåtar kan det ibland kräva assistans av stora lödbulten på 160W. Det tennet flyter ut fint och blir starkt, tack vare silverhalten.
På senare tid har jag använt mer av 145-grader, framför allt för detaljering, ingen risk att smälta tidigare lödningar.
Blyfritt Ag6/Sn94 med runt 222 grader smältpunkt blir starkt och flyer ut fint men är p.g.av den höga smältpunkten svårarbetat.
Sitt inte i ett slutet utrymme och löd! Jag har satt en badrumsfläkt i väggen strax över lödplatsen och jag sitter där även om jag limmar med superlim (lynlim) Fläktens omedelbara funktion är att den suger upp dimman från fosforsyran (som man annars känner omedelbart), bly och kadmium är mer förrädiskt, de har långsam, men bestående, skadeverkan.
Om du använder 145-tenn - kör ALDRIG lödstationen på temperaturer uppåt 400 grader, då förångas kadmiumet i mycket större omfattning.