DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Nya projekt!
Kan nog hålla med om att den här tråden är en aning spretig. Ganska många projekt pågående, inte riktigt avslutade men en del färdiga också.
Och nu ytterligare ett projekt -en bana.
Tror mig inte klara av mer än en station, en fikitiv historia med det bästa från DONJ.
I tanken kan det utvecklas till dels en såg och dels ett uppfodringsverk innan spåren försvinner i fjärran.
Har börjat lite smått att bygga på underlag av 10 cm styrenfoam från ett gammalt kylrum.
Jag har tidigare byggt en växel som kanske inte helt höll måttet inför kännarnas blickar och nu ska det alltså till att bli 2 kurvväxlar som infart.
Hur ska detta gå?
Det är nog tveksamt om DONJ någonsin hade några dylika men i mitt fall är jag därtill nöd och tvungen pga utrymmesskäl.
Jag har fått lite hjälp av Tobbe med en länk https://handlaidtrack.com
Där påstås kurväxlar inte vara nåt problem bara man gör spårkorset/the frog tillräckligt lång och spetsig.
Växlars geometri, 5or- 6or och så vidare, är nog höljt i lite dunkel för mig men det ska likafullt prövas.
Spårbygge med radiemall.jpg
Spårbygge med radiemall.jpg (90.98 KiB) Visad 3716 gånger
Har gjort en kurvmall med radie 110 cm som får plats och nålat fast korkbanvall med grejor från ett tidigare liv.
Spårbygge.jpg
Spårbygge.jpg (114.25 KiB) Visad 3716 gånger
Ni ser att här finns en del frågetecken och har man initierade åsikter och kunskap så är jag tacksam för dessa.

Mvh LH
Olof

Inlägg av Olof »

Är du bekant med programmet Templot?
Ger möjlighet att få utskrifter med slipers och spårlägen med snart sagt varje geometri. Kan tänka att du vill ha kurvväxlar som passar precis dig utan hänsyn till olika nummer
/Olof
PeO Helgesson

Inlägg av PeO Helgesson »

Ett spårmått är ett hjälpverktyg av den typen man inte förstår hur man klarade sig utan, när man börjat använda det.
Bild
Nedersta: Enklast möjliga. Första jag använde på Ho-banan. Ett mått för varje rälsprofil om man vill ha precision
Mitten : Vidareutvecklat. Kan användas oavsett rälsens bredd.Den utstickande delen på mitten en liten aning mindre än smalaste rälshuvudet.
Överst: Javisst ja, det kan vara nå't i vägen då man ska bygga växlar. De två yttre spåren med lagom mellanrum för växlar. Blir bara exakt för en rälsprofil, men brukar vara nära nog.

Sedan talade väl Tobbe om, vad han skrev en gång? De första tjugo växlarna kanske inte blir så bra, men sedan går det av bara farten. :lol:

PS. Smalspåret har sedan fått kosmetiska rälsspik av Cu-tråd, ditlimmade efter ditt recept.
Mallet

Inlägg av Mallet »

Kanske en groda...
Tack för svar.
Templot är ju bra för mer omfattande växelgator men har nog en något hög tröskel. Och ett spårmått kan ju va bra.
Ett beslut togs därför att på min förvaltning kör vi med 6:or. Och där har spårkorset vinkeln 9.46 grader. Hälften av det är 4,75 grader i runda slängar.
Centrumradien ska vara 1100 mm för ytterspåret och 1000 mm för innerspåret vilket är egna mått fritt fabulerade.
En fixtur frästes i ureolplast med de olika radierna, tyvärr en åt fel håll.
Spårkorsfixtur.jpg
Spårkorsfixtur.jpg (146.47 KiB) Visad 3358 gånger
Fixturen sattes upp i stora fräsen och slipades med ett 50 mm slipstift.
Spårkorsslipning.jpg
Spårkorsslipning.jpg (164.62 KiB) Visad 3358 gånger
Delarna löddes sen ihop.
Spårkorslödning.jpg
Spårkorslödning.jpg (154.04 KiB) Visad 3358 gånger
Blev riktigt skapligt.
Spårkorsresultat.jpg
Spårkorsresultat.jpg (343.15 KiB) Visad 3358 gånger
Och funkade som tänkt.
Spårkorsteori och praktik hand i hand.jpg
Spårkorsteori och praktik hand i hand.jpg (149.66 KiB) Visad 3358 gånger
Om man betraktar fixturen och resultatet så ser man att innerradien nog är justerad i efterhand och så är det.
Därför är det nog troligt att man kan göra fixturen med raka rälslägen och böja till efteråt med ex en radietolk.
Det viktigaste att man får till spetsen så den blir så lång som möjligt så hjulen inte ramlar ner i korset.
Jag har använt Rocoräls code 83 som väl motsvarar 25 kg räls. Tillig har en liknande som verkar en aning hårdare och kanske därmed mer lättslipad men eftersom jag har ganska mycket Rocoräls så får det bli den.
Slipningen ska nog ske med högt varvtal och med motslipning för att undvika att materialet viker undan och spetsen blir vassast möjlig.

Mvh LH
Olof

Inlägg av Olof »

Nu är jag kanske helt ute och seglar men skulle det gå att skriva ut hjärtstycken i 3D-skrivaren eller att fräsa dem ur plasten som du gör hjulekrar utav? Finns det något tillräckligt tåligt resin?

Med "stay alive" i loken är det ju inte längre nödvändigt att loken får ström överallt utan de klarar flera centimeter utan ström. Därför kan man använda icke-ledande material i växlar om man vill.

Bara en tanke från en lat Olof
Torbjörn Holmberg

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Ja det var en variant att göra växelspets, själv filar jag fram den, funkar det med.
Att göra 3D printat växelkors känns inte som en enklare metod om ni ursäktar, flera lösa bitar som ska trimmas in
runt växelkorset.
Själv gör jag den känsliga delen, alltså växelkorset i en jigg på arbetsbordet för att sedan planteras in på plats.

växel 2.JPG
växel 2.JPG (403.13 KiB) Visad 3118 gånger
Jigg fräst i aluminium.

växel 1.JPG
växel 1.JPG (260.34 KiB) Visad 3118 gånger
Växel under byggnad, växeltungor skruvas eller spikas fast i sliper.

TobbeH
Mallet

Inlägg av Mallet »

Bra bild på växeln. Man anar isolerade skarvarna till höger men hur är det till vänster. Är hela rälsbitarna inklusive växeltungor och spårkors elektriska enheter och i så fall rätt polariserade?
Det syns några trådar i växeltungorna, sköter tungornas anliggning mot rälerna polariseringen?

Mvh LH
PeO Helgesson

Inlägg av PeO Helgesson »

Definitionen på DCC-friendly är att tungan har samma polaritet som stödrälen den ligger mot. Ett hjul på lok eller vagn kan ge kontakt mellan annars, med tjuvstopp/utlöst skydd som följd.Korsningen ska byta polaritet efter växelns läge. Minsta dressinen tar sig inte genom annars.
Tobbe, trådarna på tungorna här ska väl ner i underjorden ock få kontakt med stödrälerna?
Inga moträler ännu. Lägger du plåtar unde, som i korsningen, eller bara spikar fast?
Mallet

Inlägg av Mallet »

Fixar sig...?
En fixtur underlättar som sagt var.
Denna är ritad och CAM-ad i Fusion 360.
Sidospårets radie är 990mm.
Stamspåret är rakt och ska väl kunna böjas till rätt radie vid behov.
Fräst i hård aluminium vilket inte är ett favoritmaterial.
Växelkors fixtur.jpg
Växelkors fixtur.jpg (365.59 KiB) Visad 2551 gånger
För en gångs skull så gick det nästan helt utan krångel.
Plastbiten är en 1,3 mm tjock distans, ett lagom mått med betraktande av back to back måttet 17,6 mm eller...
Ser skapligt ut i alla fall. Kanske spetsen är en anings aning för lång.
Spårkors.jpg
Spårkors.jpg (196.32 KiB) Visad 2551 gånger
Mvh LH
Torbjörn Holmberg

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Ser bra ut din jigg, min funkar ungefär på samma sätt men krångligare.
Stämmer att hjärtstycket byter polaritet och isoleringen blir vid växeltungorna.
Akilleshälen här är just strömöverföringen till växeltungorna, hjälp kan vara nämnda tråd som matar tungorna.

TobbeH
Skriv svar