Erfaringer med AliExpress
Erfaringer med AliExpress
Jeg har begynt å leke med tanken om å motorisere hjuldreiebenken jeg driver å modellerer.
Har funnet en rekke små girmotorer på AliExpress som ser interessante ut. Prisene er idiotisk lave, portosatsene like så. Når Norsk moms etter sigende er inkludert virker det hele rett og slett for godt til å være sant.
Har noen her på forumet erfaringer med å bestille fra AliExpress generelt, og med girmotorene de selger spesielt?
-Håvard
PS:
Noen eksempler på motorer jeg har bestilt:
6mm diameter motor, 3V, 47rpm: (ca. 100nok ink. porto)
Denne er 12V og bestilte en med 10rpm og en med 30rpm: (ca. 60,- for begge inkludert porto!)
Har funnet en rekke små girmotorer på AliExpress som ser interessante ut. Prisene er idiotisk lave, portosatsene like så. Når Norsk moms etter sigende er inkludert virker det hele rett og slett for godt til å være sant.
Har noen her på forumet erfaringer med å bestille fra AliExpress generelt, og med girmotorene de selger spesielt?
-Håvard
PS:
Noen eksempler på motorer jeg har bestilt:
6mm diameter motor, 3V, 47rpm: (ca. 100nok ink. porto)
Denne er 12V og bestilte en med 10rpm og en med 30rpm: (ca. 60,- for begge inkludert porto!)
Senast redigerad av Hauk den tis 01 okt 2024, 13:26, redigerad totalt 1 gånger.
-
Re: Erfarinnger med AliExpress
Kanske något för ett projekt som gick i stå för 10 år sedan. Väderkvarnen i Torp har ganska smalt torn. Jag har köpt ett par små växlade motorer lik dina på Intermodellbau, män även de har varit för långa. En liten vinkelväxel kanske är enda lösningen, men jag har inte hittat någon tillräckligt liten heller. En nyinköpt fräs kanske kan ge hjälp att tillverka en.
Den nederste varianten finnes også med akslingen vinklet 90 grader i forhold til motoren:PeO Helgesson skrev: ↑fre 27 sep 2024, 12:31 En liten vinkelväxel kanske är enda lösningen, men jag har inte hittat någon tillräckligt liten heller.
Dette er en N10 variant som jeg tror er ennå mindre:
Fåes med ned til 19rpm.
spennende om flere eksperimenter med slike motorer!
Jag har bara goda erfarenheter av dem.
Köpt mycket carbidborr och fräsar bla.
De gångerna det knölat har det alltid varit Postnord och deras rutiner men Aliexpress har då ersatt kostnaderna!//LH
Köpt mycket carbidborr och fräsar bla.
De gångerna det knölat har det alltid varit Postnord och deras rutiner men Aliexpress har då ersatt kostnaderna!//LH
-
Den sista ser fullt möjlig ut.

Om axeln skulle sticka ut onödigt mycket går det alltid att kapa.
Väderkvarnen i grannbyn är en av de mindre här i väderkvarnarnas dal. 5 finns kvar, 3 eller 4 av dem i körbart skick. Det fanns en gång mer än dubbla antalet. Drar man sig öster eller västerut, var kvarnarna vattendrivna. Ett par-tre av dem har byggts om till minikraftverk.
Att kommunens första vindkraftverk hamnade ute i skogen i norra ändan av dalen berodde huvudsakligen på svårigheten att hitta en plats utan hus inom 300 meter.
Om axeln skulle sticka ut onödigt mycket går det alltid att kapa.
Väderkvarnen i grannbyn är en av de mindre här i väderkvarnarnas dal. 5 finns kvar, 3 eller 4 av dem i körbart skick. Det fanns en gång mer än dubbla antalet. Drar man sig öster eller västerut, var kvarnarna vattendrivna. Ett par-tre av dem har byggts om till minikraftverk.
Att kommunens första vindkraftverk hamnade ute i skogen i norra ändan av dalen berodde huvudsakligen på svårigheten att hitta en plats utan hus inom 300 meter.
Har rätt nyligt gjort affär med dem. Övergripande intryck är att det fungerar, t.o.m. rätt bra. Men det finns lite att se upp med.
Deras annons- och marknadsföringsmaterial är lite lurigt och kräver att man är observant på att köpa rätt variant av annonserade produkter och hur det påverkar priser och avvikelser.
Man får räkna med att epostflödet med uppdateringar av order- och leveransstatus kan bli hysteriskt intensivt, men korrekt.
Ändringar av lagerstatus, restnoteringar och annullering av orderposter kan komma överraskande. Men förskottsbetalningar korrigeras prompt.
Kommunikation med deras kundtjänst som väntat lit knölig då språkkunskaperna i engelska inte är övertygande och transparenta.
Leverans med Postnord av brev och småpaket har fungerat snabbt och bra med prima varor.
Känner ingen oro för att bli besviken vid nya beställningar.
Deras annons- och marknadsföringsmaterial är lite lurigt och kräver att man är observant på att köpa rätt variant av annonserade produkter och hur det påverkar priser och avvikelser.
Man får räkna med att epostflödet med uppdateringar av order- och leveransstatus kan bli hysteriskt intensivt, men korrekt.
Ändringar av lagerstatus, restnoteringar och annullering av orderposter kan komma överraskande. Men förskottsbetalningar korrigeras prompt.
Kommunikation med deras kundtjänst som väntat lit knölig då språkkunskaperna i engelska inte är övertygande och transparenta.
Leverans med Postnord av brev och småpaket har fungerat snabbt och bra med prima varor.
Känner ingen oro för att bli besviken vid nya beställningar.
Re: Erfaringer med AliExpress
Ja, mengden eposter begynner allerede å bli overveldende!
Finner stadig noe nyttig der. Hva sies om 100 kulelager 1X3X1 til under en hundrings inkludert porto?
Finner stadig noe nyttig der. Hva sies om 100 kulelager 1X3X1 til under en hundrings inkludert porto?
Re: Erfaringer med AliExpress
Om det er kinesiske kulelager så har ikke de samme kvalitet som vestlige, De har ikke samme toleranser og er ikke egnet for høye hastigheter eller sotre beslastninger. De jeg har kjøpt har vært anvendt til saktegående bevegelser og små belastninger og fungerer fint. Vi tro at innen mj så vil de fungere bra.
De motorene jeg har kjøpt er større enn dine eksempler og fungerer utmerket.
Terje
De motorene jeg har kjøpt er større enn dine eksempler og fungerer utmerket.
Terje